zaterdag 17 juli 2010

Zomerslaapzak in herfstkleuren

Na een heel reeks kraamcadeautjes maakte ik nog eens iets voor Liv. Een logeerslaapzak voor bij Omabetty. Er passeerden al enkele '30° +' dagen en dat waren naar 't schijnt niet de laatsten. Dus we gingen op zoek naar een alternatief voor die dikke sponsen slaapzak.

Ik dacht gewoon aan katoen met een biaske, zoals Schaartjes dochter Dora van een luchtig exemplaar werd voorzien. Maar Omabetty liet verstaan dat voor het aandoen 'iets rekbaars' toch handig zou zijn...

Mijn tricotangst stak de kop op, maar Eloleo's shortjesreeks was prima therapie! Haar machine heeft (buiten een krachtiger motor) dezelfde steken als de mijne, dus ik geniet telkens van haar pionierswerk en hink met plezier achterop. Ook de vorm van de shortjes diende als inspiratie, voor dit geval:

Materiaal: een oud topje van mij en een lap gebloemd katoen.
Afwerkingsgraad: verre van perfect. Niet alles komt mooi overeen en hier en daar toch een rimpel in het tricot die pijn doet aan mijn ogen.
Maat: 'op de groei'.
Eindrapport: niet winkelwaardig, maar in elk geval luchtig en bruikbaar.

Liv was nog maar net uit bed en kreeg alweer een slaapzak aan, ter demonstratie.


En dat vond ze duidelijk een dolkomisch avontuur.


En voor de 'anciens': u krijgt na lange tijd nog eens een glimp van onze Lelijke Leren Zetel te zien. Maar deze keer past de kleur wel bij het maaksel...

12 opmerkingen:

  1. Omabetty is nu al in de wolken om maandag zo een vrolijk slaapzakkind in bed te leggen. Nu wacht ik alleen nog op een exemplaartje voor Jaak de Draak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh super mooi! Ik was ook van plan om er zo eentje in elkaar te flansen, maar het komt er maar niet van. Echt geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha wat een super foto's, jouw creaties kunnen niet anders dan er geweldig uitzien met zo'n enthousiast fotomodel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai, het productieniveau is daar serieus omhoog geschoten precies, het ene maaksel na het andere rolt van de band... Liv is er duidelijk content mee, dus begin maar rap met die kleine foutjes door de vingers te zien! Fris, met die bloemekes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super mooi! Wat je allemaal kunt doen met een oude shirt en katoen.Ik heb eens een slaapzakje gemaakt van een oud laken (niet rekkend) en 1 laag en zij slapen daar ook goed in.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke foto's :-) En lekker, zo'n luchtige slaapzak. Goed idee!
    ps. ik wierp je een stokje toe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, zo grappig. Dat is niet meer glimlachen, dat is gewoon schaterlachen... en jullie stonden echt niet (achter de camera) gekke bekken te trekken?
    Ok-ok, een bobbelke hier en daar maar Liv klaagt duidelijk niet. Ik heb, van mijn schoonmama, een overlocker ter beschikking maar ik durf dat ding niet aanraken. Misschien moeten we dat machien op het volgende Stiksel eens uitpluizen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Eloleo:
    Mijn moeder heeft een overlocker en ik heb er wel al eens mee gewerkt. Maar hij snijdt altijd de stof, dus alleen bruikbaar om dingen 'op de rand' samen te zetten of af te boorden, en niet voor siernaden. Maar het is wel een plezier om mee te werke, dus breng maar mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind dat een zeer schone slaapzak. Dora's moeke heeft ook al wel eens laten vallen dat dat toch niet zo makkelijk is om aan te trekken, maar dat ligt volgens mij aan haar verkeerde "aantrek-techniek". Al moet ik wel bekennen dat ik het patroon heb afgetekend van een rekbare slaapzak, en daar heb ik bij de katoenen versie geen rekening mee gehouden...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel leuk geworden! Ik heb je trouwens een stokje gegeven als je het wil ;-) Kijk maar op m’n blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een vrolijke meid op die laatste foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!