zondag 26 juni 2011

Een cruciale stap

Ik mag eigenlijk wel eens timmeren aan de labels op mijn blog. Labels dienen om dingen makkelijker terug te vinden. Maar vaak gaat dat bij mij niet verder dan 'kraamcadeau' of 'zelfgemaakt'. En vermits ik meestal wel een van die twee aan elk bericht kan toekennen, wordt het er hier niet overzichtelijker op.

In mijn hoofd zitten mijn maaksels heel anders gelabeld. In groepen als 'gelukt', 'vuilbakvoer' en 'kan ermee door'. Het uitgangspunt als ik iets maak is steeds 'ik wil dat het eruit ziet alsof het in de winkel is gekocht'. Garantie voor vele teleurstellingen, uiteraard, want er scheelt toch altijd wel iets. Maar heel af en toe waag ik me, als niemand het ziet, aan een klein doch euforisch rondedansje, wanneer ik iets heb gemaakt. Omdat dat iets er (bijna) uitziet zoals ik het in mijn hoofd had.

Mils uilenslaapzakjes is zo'n dansding. Niet helemaal perfect, dus als u wil mag u me gerust tegenspreken, maar voor een allereerste tricotproject ligt het boven mijn verwachtingen.

back&front

Ik wandelde vlot door alle stappen:

- Ik zag Mils geboortekaartje en bedacht dat dat een mooi huwelijk vormde met de uilentricot, die ik via haar hiervandaan haalde.

- Ik bedacht een modelletje, afgeleid van een slaapzak van mijn kroost. Ik knipte en overlockte. Ik deed zomaar wat en toch kwam het uit zoals ik hoopte.
oksel
- Ik wilde een doorstikte halsnaad. Dat was vroeger garantie op basebalhoofdeffect of een weelde aan golven. Maar deze keer viel net op tijd een boventransportvoet in mijn schoot. (Hoera voor verlanglijstjes die door je familieleden ook effectief worden geraadpleegd). Dat leverde een net halsje op.

- De uilen liepen door, of aanvaardbaar door. De gevreesde rits zorgde niet voor verschuivingen en nauwelijks voor gegolf.
detail1
- Zanne mocht model spelen voor de foto's. Ze zou zo graag in het Land Der Kruipenden wonen en dat wil maar niet lukken. Dus ze ligt geen moment stil. Maar toch, u zal het van mij moeten aannemen, het zakje paste en het zag er ook gevuld met baby aardig uit.
zanne
En dan de evaluatie van het project. Een groen vinkje bij alle stappen? Helaas. Ik vergat er eentje. Een vrij cruciale. Als je een kraamcadeautje maakt... dan vergeet je het best niet in je eigen inkomhal wanneer je op bezoek gaat. Zeker niet als de trotse ouders met hun spruit niet bij de deur wonen. Zo eventjes op-en-af Glooiend Vlaams-Brabant, dat doe je geen twee keer voor een slaapzakje...

Mil, mams en paps, ziehier de preview. B-Post doet hopelijk wel waar ik niet in slaagde...

36 opmerkingen:

  1. Winkelmateriaal, hoe schoon zeg! En blijkbaar zijn beide dochters van die guitige, instant-glimlach-tevoorschijn-toverende types!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een verhaal met een typische Riet-wending ;-). En dat slaapzakje is werkelijk prachtig mooi! Ook hoera voor de boventransportvoet, dat is gerief!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is echt een geweldige slaapzak en je superschattige model is het daar blijkbaar helemaal mee eens. Die stofcombinatie is echt super en wat heb je hem mooi afgewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig! Ik kocht hem zo in de winkel! En: ik wil ook zo'n boventransportvoet! Die Zanne is een schatje. En ééntje met pit in, als je 't mij vraagt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Riet, ge zijt een kieke! :D
    Maar serieus, uw eieren zijn wel héél schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige combinatie van stoffen! Die kleuren zijn super!
    Om maar te zwijgen van het slaapzakje. Ongelooflijk hoe jij het zomaar uit de losse pols klaarspeelt om een schitterend en uniek iets te maken! Wat een afwerking.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Supermooi, ik sluit me aan bij de term "winkelmateriaal" van Mamasha. En die Zanne, die is echt goddelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooh! Zowel voor de dochter als voor de slaapzak! Al mag je er fier op zijn dat die eerste er niet uitziet alsof gekocht in de winkel. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zit aan mijn stoel genageld! Knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. amai ja, als ik dat zo schoon zie gestikt, moet ik mij dat precies toch ook eens aanschaffen een boventransportding?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, zo mooi en prachtig afgewerkt! Ik ben hier toch zo'n tikkeltje (of toch best heel wat) jaloers op hoor;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nele Van Bochaute27 juni 2011 om 00:52

    Wat een zalige slaapzak voor onze Millemans. Daar gaat hij nog meerdere uiltjes in knappen. Dankjewel voor dit unieke stuk. Dat de post maar snel zijn werk doet!
    En nu snaveltjes dicht en oogjes toe.. Slaap lekker!

    Sluimerzoenen van de bende van Baert!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tja ik ben ook altijd kritisch en ligt moeilijk over mijn eigen werk. Ik wil eigenlijk niet dat mensen kunnen zien dat ik het zelf heb gemaakt ;). Ik vind deze slaapzak erg mooi hoor. Zou ik zo in de winkel hebben gekocht :D.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O, Riet, dat is echt winkelklaar! Prachtig, gewoon?
    En die foto's van Zanne... zo schattig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. prachtig! Ik zou het zo kopen als het in een winkel lag. En uw schattige dochter erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oppassen met die perfecte naaisels en perfecte "uitvindingen", want dan krijg ik spontaan ideeën...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit is geweldig! Zowel de stof, het model, de perfecte afwerking, als Zanne met de prachtige blauwe ogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Haha, ik moet wel lachen om hoe je het allemaal opschrijft, het is helemaal hoe het er in mijn hoofd ook aan toegaat. En de euforie als het dan toch zowat is zoals je het in je hoofd had voorgesteld, zalig he. Daar teer ik dan ongeveer een dag op en dan moet er weer iets nieuws gemaakt worden. Volgens mij heet zoiets een verslaving.
    Dat stofke is de max.
    En uw dochter is echt een schatje!
    En ik weet waar Kir aan denkt, maak er maar werk van hoor ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. "Ik deed zomaar wat en toch kwam het uit zoals ik hoopte." Een natuurtalent, dat zijt gij ja. Ik deed zomaar wat ... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel mooi!
    En inderdaad, zelfs als jij zomaar wat doet, lukt het!

    En het wil toch wel lukken dat ook ik dit weekend een uilenslaapzakje maakte voor Luca!

    Kijk maar op lilymaakt.blogspot!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mah jongesn zeg! Zo mooi! En die uiltjes die zo mooi doorlopen! Dit is vele mooier als degene die in de winkel hangen, zij daar maar zeker van!En wat een pracht kind :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hahahaha ... ik denk dat je het dansprojectje stiekem eigenlijk zelf wou houden ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi! Echt waar, ik zou het zo kopen als ik het in de winkel tegenkwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Riet,

    super! again! dit is zeker winkelwaar !
    lucky Mil :)
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wauw, Riet! Geweldig! Mag ik je volgende keer ook een geboortekaartje sturen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Amai, Riet,
    als ik dat hier allemaal zie dan dùrf ik al niet meer achter mijn naaimachine kruipen want 't is precies allemaal rommel wat ik maak...
    Dans dus nog maar eens goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heel mooi...
    En die afwerking (je dochtertje en slaapzak)
    Ik wil dat ook kunnen.
    En het dan vergeten dan zout ge u toch voor uwe kop slaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een mooie trappelzak! Geweldige stof.
    Ik denk dat wij mede bloggers best zouden kunnen lachen en het kunnen waarderen als je labels maakt met de woorden die je boven aan je tekst gebruikt. Ik kan daar alleen maar vrolijk van worden en als ik dat zou zien staan dan zou ik gelijk kijken. Dus, wat let je om die labels aan te maken.....
    Ik ga je zeker volgen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. O, gij vergeetkop!
    Maar zo wat verwardheid is ook charmant he :).

    En een prachtige slaapzak!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een heerlijke mensjes in die slaapzakjes!
    Hartelijks

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Een superleuke slaapzak! Die wil ik ook wel hebben voor mijn meisje!!Mooi gemaakt! groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!