dinsdag 4 september 2012

Beste mevrouw Hexagoon,

Mijn welgemeende excuses.

Ik kom nu zo'n tien jaar in uw winkel en nog nooit stelde u me teleur. Ik laat u vandaag weten dat dat helaas niet wederzijds is.

Ik ben altijd opgetogen over uw adviezen, die ik soms als levensles kon interpreteren. Ik denk bijvoorbeeld vaak aan die keer toen u zei dat ik geen halssnoer mocht kiezen dat paste bij mijn jurk, maar moest gaan voor een exemplaar dat paste bij mezelf. U kruist daarmee vaak mijn gedachten als ik 's ochtends voor de spiegel sta. En ook uw verhaal over de man die voor zijn vrouw een kadobon kocht en er op liet schrijven 'een bon uit de hel' drukt me regelmatig met de neus op de feiten: hoe goed ze ook hun best doen om interesse te tonen voor de hobby, mannen moet men niet plagen met een bezoek aan uw winkel.

Uw helpers mogen dan lief en behulpzaam zijn, ik probeer er toch steeds voor te zorgen dat u het bent die me in uw winkel te woord/daad staat. Want de kracht van uw adviezen is de tijd die u er voor neemt. En toch lapte ik ze vandaag aan mijn laars.

U ziet, wij hebben sinds kort iets wat op een terras begint te lijken. De planken liggen er nog maar voorlopig. En de schutting ziet er uit als een luxe kippenhok, want we willen wel buiten eten maar liefst zonder duikelende kuikens. Maar je kan er in elk geval op zitten, op dat terras. En dat is, na jaren, een overwinning. Die ik graag wilde vieren met een schoon toile ciréeke op de ovalen tuintafel.

PetitPan

Ik kwam naar uw winkel voor die groene met witte sterren en ik had een oranje boordje in mijn hoofd. Maar er zat niet meer genoeg op de rol. Dus ik ging voor Petit Pan. Niet slecht als troost. Ik vroeg uw raad in verband met het biaislint. Uw mening was niet dubbelzinnig te interpreteren. "Ge gaat dat toch niet ovaal knippen? Da's voor bomma's!" En een boordje vond u ook absoluut overbodig. Want die toile is mooi op zich.

Mijn excuses, echt waar. Maar ik deed het toch.

terras

Ik kan, als verzachtende omstandigheid, inroepen dat ik een plan had dat me moeilijker uitvoerbaar leek met een rechthoekig tafellaken. Ik ben namelijk geen fan van gewichtjes of klemmen voor tafeldoeken maar ik moest wel iets doen om het ding op zijn plaats te houden. Tegen wind, tegen wegglijden tijdens het afvegen en tegen grijpgrage peuterhandjes. Dus ik tekende de tafel af op de onderkant van het doek en stikte, net onder de tafelrand, vier lusjes vast.

Untitled

Aan de onderkant zitten de lussen tegenover elkaar met een touw met elkaar verbonden. Aan de bovenkant zie je daar enkel de vier stiksels van en het ding blijft mooi op zijn plaats zitten. Best handig.

Untitled

U bent niet overtuigd en vindt het nog steeds voor bomma's? Ergens vind ik dat grappig. Gezien het feit dat u er, in de letterlijke grootmoederzin van het woord, zelf een bent en ik niet. Ik werd in uw winkel zelfs al eens door een kleindochter bediend. Oh ik weet wel, over dat type grootmoeders heeft u het niet en u bent de laatste die ik voor me zie in een jurk uit diolen. Dus vergeef me de gniffel.

Het boordje: ik ben voor donkerblauw gegaan. Want die kleur kwam voor in de zin 'als je het dan toch wilt doen'. Na uw erg duidelijke oordeel moffelde ik mijn oorspronkelijke (gele) plan naar mijn achterhoofd. Want laat er nog steeds geen twijfel over bestaan: uw smaak rules, nog steeds. Ik beloof dat het bij deze ene misstap blijft.

Sorry, 
Riet

42 opmerkingen:

  1. Ik vind dat het met het bommagehalte van uw terras als geheel nog heel erg snor zit.
    Ik moet toegeven dat ik wellicht ook niet voor ovaal was gegaan, maar denkend aan die lange, puntige hoeken doen me toch maar besluiten dat dat misschien ook niet de beste oplossing was.
    Conclusie: 't is Petit Pan, daar kan je inderdaad niets verkeerd mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verdorie hè. Twee van mijn stijliconen teleurgesteld op 1 dag. ;-) Ik ben gewoon al geen fan van ovalen tuintafels. Maar het is een gekregen exemplaar.

      Verwijderen
  2. Grappig! Volledig Riet :-). En wat een goed idee dat anti-wegschuif systeem. Eentje om te pinnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoveel leuke woorden om te zeggen "foert".
    Maar petit pan is altijd toppie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo schoon geschreven. Mevrouw Hexagoon kan fier zijn op haar, al dan niet gehoorzame, klanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeg maar aan mevrouw hexagoon dat ik ook een biais rond mijn toileciree gestikt heb en daar heel veel complimenten over krijg. Maar tja, wij wonen wel in het huis vd bomma...doe ze maar eens de groeten van mij, lang niet meer geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ah, super, het verhaal en het vastmaaksysteem! En ook hier een ovalen tafel met ovalen tafeldoek. Beiden gekregen. Tuinmeubelen zijn dan ook echt zo duur, he...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn aandacht werd eerlijk gezegd eerst getrokken naar het fruitsap. Mmm, fruitsap. Hoog tijd om me nog eens een glaasje te nemen! Zelf doe ik niet aan tafelkleedjes, maar dit tafelkleedje mag er wel zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een idee om uw tafelkleed zo te beschermen tegen wind, wegglijden enzo ! Ge moet er maar opkomen !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En lol voor de balustrade. Lopen er ook konijntjes rond?
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. was jij toevallig vorige donderdag bij mevrouw Hexagoon? En had jij toevallig de tip om scotch-tape onder je naaivoetje te plakken om gemakkelijk over toile-cirée te stikken?
    Zoja?...dan was ik gelijk met jou daar !
    Zoneen? .... dan verkocht mevrouw Hexagoon opnieuw zo'n lap mooie PetitPan-zeil,mét bijhorende tips en raad, toen ik er aan het rondsnuisteren was !
    Zaaaaalig winkeltje,ik kijk er mijn oogjes uit, héérlijk!
    groetjes
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hè, geweldig grappig eigenlijk! Ik volg je blog al geruime tijd, had ik dat nu geweten sè ;-)) Weet je wat, volgende keer als ik nog eens een keertje naar mevrouw Hexagoon ga, hang ik een badge op met mijn blognaam "miekemoeche", én jij die van jou.... kunnen we elkaar makkelijk herkennen.
      (pffffffffff.... mijn fantasie slaat weer tilt,...heb ik wel vaker last van)
      Neen, alle gekheid op een stokje: ik heb gisteren een rolletje tape meegebracht om jouw tip eens te proberen op mijn naaimachine!
      thanx
      lieve groetjes...en nu kijk ik nog méér uit naar jullie boek!!!!!
      en oh ja, tafelkleed is supermooi... ook al is het ovaal (maar ja, wat wil je als je een ovalen tafel hebt?! Mijn eetkamertafel is ook....OVAAL ;-(

      Verwijderen
  11. doet mij er vooral aan denken, dat ik daar echt nog eens de tij dmoet voor nemen om daar te passeren. En een slim ideetje tegen verschuiven enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig!
    En weeral zo'n vondst van u!

    Het valt me op dat handwerkwinkelmensen precies wel een sterk karakter hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om nog maar te zwijgen van behangwinkelmensen!
      Ooit vroeg ik eens één rol behangpapier met de melding "'t is voor een klein projectje" Het antwoord van één van de behangzussen (ik kan ze nooit uit elkaar houden) was: "meiske, behang dat hangen wij hier aan de muur!"

      Verwijderen
  13. Allez, dan moet een mens een rechthoekig laken over zijn ovalen tafel hangen of wat? Dat lijkt mij precies nogal onlogisch en ook niet zo schoon... Maar ja, mijn laatste aankoop was een fruitkorf-jurk, dus ik heb geen recht van spreken, vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Alleen al voor de anti-opwaai bevestiging krijg je een dik compliment! En verder zou ik jou schrijfsels wel iedere dag willen lezen. Ik krijg er zo 'n goed humeur van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu staan wij "ollanders" niet bekend om onze goede spelling en grammatica, maar dat het jouw (of zoals jullie zouden zeggen 'uw') moet zijn, dat weet ik nog wel.

      Verwijderen
  15. Mevrouw hexagoon, een plezier om door haar bediend te worden, en ik volg haar raad altijd braafjes *engelengezicht*

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik snap het niet, ik vind het kei mooi. Trouwens een vierkanten tafellaken past toch niet op een ovalen tafel? Of denk ik nu bomma-achtig?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van mij mag ze heilig verklaard worden. En ook tegen zo'n mensen moogt ge al eens foert zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Schitterend! En ook: Lang leve de mevrouw van de Hexagoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik laat soms mensen voor, zodat ik toch door mevrouw Hexagoon bediend kan worden, want echt haar raad is goud waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind het er geweldig uit zien! Alles! En super handig idee met die lusjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dag Riet, nee je kent me niet en ik jou ook niet , kwam zo maar bij jouw blog terecht en hoe ??? dat weet ik ook al niet .
    Vind je verhaal prima , ook al geeft die mevr. volgens jou steeds prima advies .... 't is nog steeds dat van een ander .... ik duim voor je( 2 !! dan maar , omdat ik hier geen duim afb. kan plaatsen ) BRAVO !!! en ik meen het echt , doe steeds wat jezelf wil en dat heb je gedaan en met een hééééélm mooi resultaat en een creatieve oplossing voor de .... in plaats van die gewichten . SUPER.
    groetjes maria uit Oost-Vlaanderen

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een heerlijke post! Maar je hebt de adviesindewindslagerij toch maar mooi goedgemaakt door zo'n inventieve lusjes mee te naaien. Dat lijkt mij wel fair dan. Ik vind zelfs dat je voor het gele biais had mogen gaan, als stiekeme extra rebellie.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Amai gij durft! Tegen zo een autoriteit seg! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. euh, hoe erg is het als ik er geen probleem inzie om een ovalen tafelkleed te hangen over een ovalen tafel?? da is toch de logica zelve? nie? ge gebruikt toch ook gene rok als hoed eh!
    Ik vind het geweldig schoon, nah! En ik was ook van plan ergens petit pan zeil te kopen voor mijn tuintafel, tot ik besefte dat mijn tuintafel nog van plastiek is en dat da mss wa zot is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik zou zeggen dat uw tafel in de verste verte niet op een bomma lijkt. Maar dat is mijn mening. En dat trucje met de lusjes: geniaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Toile cirée is sowieso al een beetje bomma-achtig niet? Enfin, dat doet mij toch altijd aan mijn grootmoeder denken, hoe hip de print ook is. Ons bomma's wisten dan ook als de beste wat praktisch was...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. superidee, ge moet er maar op komen. het mag dan een beetje bommagehalte hebben, tis dan toch een bomma met stijl :-)

    hopelijk kan je nog veel op je terrasje zitten deze herfst....

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heerlijk geschreven, zoals altijd! geniet dit weekend van het terras, ze geven nog een zomertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Zal ik hier eens wat verklappen? Die mevrouw hexagoon heet Gaby. Met alle respect (want respect verdient ze absoluut!), wat is het meest bomma: een ovalen petit pan, of een naam als Gaby?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist dat, maar ik blijf altijd beleefd tegen mijn idolen. Ik schrijf ook geen brief naar de koning met 'Dag Albert'. ;-)

      Verwijderen
    2. daar zit iets in! hoera voor gaby, albert, en een beetje tegendraadsheid in a square world! (héél fijne blog trouwens)

      Verwijderen
  30. LOVE mevrouw Hexagoon! Ook mijn idool en steeds goede niet voor de hand liggende adviezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. wat een goede tip tegen het opwaaien. Zou het sterk genoeg zijn voor kleine handjes die zich aan het tafelkleed rechttrekken? Ik vind hexagoon een heerlijke winkel. Ik maakte alleen ooit eens de fout om r met mijn (toen) peuterdochter binnen tegaan. Het was voor haar een paradijs, waar ze helaas nergens mocht aankomen. (stresserend voor de mama)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hilarische brief! Awel, ik vind het heel schoon uw tafelkleed.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mevrouw Hexagoon, de inspiratiebron van mijn carrière-switch, de eerste keer dat ik haar zag had ik schrik van haar.
    Nu weet ik wel beter. Ze kan alles en in stijl en is de "mama" die mij initiëerde/stimuleerde.
    Maar 't kan geen kwaad af en toe tegen uw ouders in te gaan en
    op uw terras moet ge vooral op uw gemak kunnen zitten.

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!