donderdag 30 juli 2015

Lidwina in Italia

Je hebt stoffenontwerpers. En je hebt kunstenaars die een stoffencollectie uitbrengen. Lotte Martens hoort wat mij betreft bij die laatste categorie. Het stofje dat ik in mijn handen kreeg is dan ook geen gewoontje. Lidwina valt niet meteen onder een noemer te vatten: de heldergele stof met kantachtig bloemenmotief en goud gevlekte print heeft een klein beetje stretch, die door de print wat wordt 'afgeremd'. Dat is een hele mond vol. Maar het is dan ook een héél speciale stof.

Lidwina Lotte Martens

Het duurde even eer het allemaal vorm kreeg in mijn hoofd. Ik wist aanvankelijk niet zo goed raad met de randafwerking: elke boord en zoom die ik probeerde of stiksel dat ik toevoegde, deed afbreuk aan het uitzicht van de stof. En toen waagde ik een wastest: de stof bleek helemaal geen randafwerking nodig te hebben. Ze kwam, gewoon geknipt, prima uit een delicate was. 

Lidwina Lotte Martens

Mijn oorspronkelijke plan, toen ik een glimp van de stof had opgevangen, was een fine-for-work-top voor mezelf met een volledig Lidwina-rugpand. Maar toen ik ze eenmaal in mijn handen had, bleek een subtieler aanpak noodzakelijk om het niet te feestelijk te maken. Ik tekende een eenvoudige donkerblauwe raglantop, zonder mouwen. Ik ving aan weerszijden een stukje geelgoud tussen buitenstof en voering.

Lidwina Lotte Martens

In de rug kwam een blinde rits en daarmee was de kous af en de top klaar. Je zou kunnen zeggen: 'less is more', maar dat spreekwoord is eigenlijk verre van toepasbaar op de stof zelf.

Lidwina Lotte Martens

Een speciaal netjes-naar-het-werk-stuk voor mijn kleerkast dus! Met twee mentale notities: Riet, als je nog eens blogshoots op vakantie plant, voorzie dan matching ondergoed als de stof gaatjes heeft...

Lidwina Lotte Martens

... en een strijkijzer dat krachtiger is dan dit exemplaar!

Lidwina Lotte Martens

23 opmerkingen:

  1. Feestelijk was je zelfs met een vierkante centimeter van deze stof geweest. Die krullen, het kant en de lach zouden niet misstaan op een trouwfeest, wat impliceert dat jouw collega's zich gelukkig mogen prijzen met dat dagelijks uitzicht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! Ik zie er ook een mooie jurk in met kanten details... Maar ja ik ben van de jurken... Erg charmante afwerking zo met die raglan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zalig mooi en het was pas toen je de kleur van je ondergoed vermeldde dat ik het zag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh, die foto van uwe rug, zo schoon seg! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gemaakt! Alle stoffen van Lotte Martens die ik al gezien heb, zijn echt mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, heel mooie top!! De stof is zo'n eye catcher dat het patroon er geen aandacht van moet afnemen. Ik ben verliefd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beide zijn schoon, zowel de stof als het 'ik tekende eens...'
    Knappe madam!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw Riet, geniaal jong! Echt prachtig, dat accent met Lidwina!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Knap! Mag hier ook in mijn kast belanden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aaaaah heel heel mooi! Wat heb je deze (prachtige maar best wel moeilijke) stof geweldig gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!