woensdag 10 juni 2009

Retro-vintage

Ik ben er steeds jaloers op: de bloggende medemens die zijn vintagevondsten aan de lieve lezer showt. Ik ben dol op die stippen en ruiten en bloemen uit de tijd van toen. Maar ik schijn niet de gelukzak te zijn die ze voor een appel en een ei op de rommelmarkt op de kop kan tikken. 'Vintage'. Ik hoor er altijd 'vinden' in en ik ben duidelijk geen goede vinder.

Dus ik was dolblij toen Livs Tante An met dit kleedje op de proppen kwam:

Livs oma kreeg het cadeau toen Tante An geboren werd. 
Maar is dat dan retro of vintage? Ik dacht altijd dat dat hetzelfde was. Fout! Vintage heeft niets te maken met vinden, leerde ik van Irritaal. Vintage is 'meer dan 40 jaar oud'. En retro is 'iets nieuws naar oud ontwerp'.

Tante An is ... . (Neen, dat gaan we niet doen. Je vraagt een dame niet hoe oud ze is, dus je gooit haar leeftijd ook niet te grabbel op het internet.) 
Tante An is thirty-something, laat ons zeggen. Dus het jurkje is noch retro, noch vintage. Maar wel leuk!

2 opmerkingen:

  1. goh...ieder zijn definitie over vintage...ik zou dit kleedje zeker en vast vintage vinden!!! Voor mij is het vintage als het mooi is en van de jaren 50-60-70 is. En retro...ja dat is zowat hetzelfde vind ik maar dan minder uniek :-D Ik heb bij sommige dingen een echt vintage-gevoel en bij andere dan weer een echt retro-gevoel. (Ik heb bij sommige woorden echt andere gevoelens, dat had ik al in het eerste leerjaar. Toen dacht ik na over waarom bepaalde woorden een bepaalde klank en een bepaald gevoel hadden...silly me!)
    En idd het hangt wel samen met de staat van de vondsten, als het er te afgeborsteld uitziet voelt het eerder retro als vintage...maar ja...ik ben dan ook een rare soms :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!