dinsdag 20 oktober 2009

Kroniek van een mislukt experiment

Wat nu volgt is een droef relaas. Van een experiment dat er veelbelovend uitzag, maar helaas mislukte. Het begon allemaal met kleine Nora. Die bijna 6 is, in het eerste leerjaar zit, en last had van platte bananen in haar boekentas. Niet zo'n lolletje. Vooral niet voor haar mama. Die de bananen er 's avonds terug uit moet halen, bruin en gedeukt. Zeker als je weet dat die mama zelf geen bananen lust.

De zoektocht naar een bananendoos leverde verschillende exemplaren op, maar die waren allemaal vrij groot, en meestal ook niet universeel. Je hebt namelijk (echt waar, warempel) lange bananen en korte, dikke en dunne, en vooral: kromme en rechter(re). We vonden één exemplaar dat flexibel was en uitrekbaar, maar daarvoor moest je telkens behoorlijk wat verzendingskosten betalen. En (ik was zo meteen mijn mond met zeep) ik vind ook nog steeds dat ze er uit ziet of ze verkocht wordt in winkels zoals 'L' Extase'. Oordeel zelf maar.

Mijn huisgenoten zijn (nog) niet van het type dat bananen ergens mee heen neemt. Maar het probleem intrigeerde mij, dus ik moest en zou het oplossen.

Toen volgden een paar dagen denkwerk. Met scènes als daar zijn:
- stap binnen bij Veritas;
- koop een rits waarvan je denkt dat die zo lang is als de langste banaan;
- stap binnen bij Delhaize;
- koop de langste, de rechtste en de kromste banaan uit het rek;
- vergelijk met de rits;
- ga terug naar Veritas omdat bananen in realiteit veel langer zijn dan de ritsklasse die jij hen had toegewezen (en verdraag de neerbuigende blikken van de Veritasdames, op het moment dat je een banaan tegen hun rek met ritsen houdt).
Ik verzon een voorwerp dat o.a. een stuk rioolbuis bevatte.
Ik probeerde eerst iets met twee rechte stukken stof. Om dan tot het besef te komen dat een voetbal ook niet uit twee platte cirkels bestaat. En dat broek ook niet uit een recht stuk stof kan bestaan als je billen er nog bij in moeten. (De mijne dan toch in elk geval).

Dus verzon ik een patroon, in 3D. Bestaande uit immens veel stukjes toile cirée.
Ik zuchtte een paar dagen op het in elkaar steken van al die onderdelen.
Om dan tot de conclusie te komen dat toile cirée niet het ideale materiaal is voor een bananenbuis. Zucht.

Pasop, ze doet haar werk! Ze is werkelijk plooibaar tot 'de kromste banaan uit de Delhaize' er in past, ze is lang en breed genoeg, en ze beschermt bananen. (Denk ik).
Maar ze ziet er niet uit, geen naad is recht, ik kreeg de zijkanten er niet in, de rits werkt niet zo vlot, en de toile cirée aan de binnenkant heeft ook de neiging om alle kanten op te rimpelen.
Ik blijf zoeken, naar de oplossing van het probleem! En als ik ze heb krijgt u een nette uitleg met foto's. Maar voorlopig is dit de enige oplossing die ik kan bieden voor het plattebananenvraagstuk...

26 opmerkingen:

  1. en dit; http://www.walzkidzz.nl/Onderweg/Eten-drinken/group/253584/dmc_mb3_productlist_pi1.15723.offset/9/product/528741/L/3/Bananenbox.a833.0.html

    Al vind ik jouw poging wel heel knap. Amaai.
    Moet je niet best nog ergens iets van extra bescherming ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat het niet zo goed gelukt is, het idee is knap bedacht. En ik moest wel lachen om het verhaal, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is wel een heerlijk verhaaltje :o).
    Succes nog met de zoektocht, ik blijf hem vol belangstelling volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. echt god WAT een werk!!! wow, het ZIET er nochtans spectaculair uit ,ondanks je scheve naden die op foto dus niet ziet!!! Ik zou allang opgegeven hebben en een appel meegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt super, ik ben al 3 keer komen kijken (moet telkens zo lachen). Das pas echt creatief, geniaal zelfs. Ik ben benieuwd naar het verbeterde prototype.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een appel! Dat is nu eens een creatieve oplossing!
    Ik die doos maar proberen te muteren, terwijl een eenvoudige metamorfose van het stuk fruit zelf de klus helemaal klaart. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Riet! Zo grappig!!! Ik moest luidop lachen! Maar wat een geniale constructie! Ik vind anders dat je wel aardig op weg bent hoor!
    En ja die ene bananendoos via die link...daar kan een kind nu toch niet mee rondlopen he!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toevallig hadden we het vanmiddag aan tafel over bananen meenemen naar school. Mijn collega geeft haar zoontje een banaan mee in een vierkant doosje. Ze snijdt de banaan in 2 en strijkt beide snijvlakken in met citroen. Misschien is dat een alternatief? Wat een engelengeduld heb je toch Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. fan-tas-tisch, ik vind 't eindresultaat er zo slecht nog niet uitzien, integendeel! Dat de rits stroef loopt is natuurlijk wel vervelend, maar het lijkt in alle geval niet op een dat andere getinte geval in de link.
    Puik werk!!!! Er zou een bananenaward voor moeten uitgevonden worden, je krijgt 'm van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hilarisch verhaal. Ik zie je al staan in de Veritas met in de ene hand een banaan en de andere hand een rits. Ben wel curieus welke gedachten mogelijke toeschouwers hierbij moeten gehad hebben!
    Ik vind het alleszins een prima oplossing. Gewoon geniaal...verbeteren die versie en een patent aavragen zou ik zo zeggen! Komt er nog een editie van 'De Bedenkers'?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Whahahaa man man man!!
    Ik zou dezelfde buis nemen en er een overtrekske rondbreien eigenlijk, zonder rits met een touwtje bovenaan om dicht te trekken.
    Allee, ik zou ook een appel meegeven want bljikbaar komen de bananen toch altijd terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha :-) echt grappig! Kvind het er ook heel geslaagd uitzien, misschien moet je eens proberen met een veertje (zoiets dat ook in een stylo zit, maar dan groter)?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hahaha, Ik ben via Tess haar blog voor het eerst bij jou beland en ik kwam bijna niet meer bij van het lachen. Hilarisch! Het zou trouwens compleet onverantwoord zijn om je kind met zo'n dildo-ding naar school te sturen...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik lach mij hier tranen met tuiten! Maar wel knap bedacht. Zelf zou ik het geduld er niet voor hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waw, wat een geduld heb jij! Ik heb genoten van je verhaal en heerlijk luidop zitten lachen. Ik steek de banaan die mijn zoontje meeneemt naar school gewoon in zijn brooddoos (da's gewoon een nogal grote doos en hij eet slechts 2 bokes...)Maar inderdaad, soms komt die toch plat en bruin onderaan in de boekentas terug want dan heeft hij bij het eten van zijn bokes, zijn banaan aan de kant gezwierd...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hilarisch gewoon, hoe komt ge der toch op ;-)
    en zo volhardend ... zotte bees!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo worden goeie uitvindingen gedaan. Maar ik dacht net: stofzuigerslang, kunt je daar iets mee??

    Ben benieuwd naar het vervolg!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig! Wat een idee (en een verhaal)! De reacties zijn trouwens ook erg grappig.... Ben ik blij dat de bananen hier wel altijd op school opgegeten worden....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hahaha ik lig hier krom! Zou ik ook in jouw geweldige bananenhoes passen? Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. grappig

    ik zou er niet aan begonnen zijn, gelukkig past in onze bananendoos wel elke banaan

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik vind dat kei schoon!
    en super goed gevonden.
    als ge ze op de markt brengt, yell!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een werk zeg :-(. Balen dat het dan niet geworden is zoals jij het in je hoofd had.
    Ik heb voor onze jongens een bananendoos gekocht bij de X.enos, voor maar 2,- en de bananen passen er gewoon in ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een grappig verhaal, maar ik zou ook opteren voor de gebreide versie van de bananenvest.
    Prettige dag nog!
    Trudis

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hoi Riet,
    ik kom nu pas bij dit verhaal uit! Grappig en leuk dat mijn dochter erin figureert.
    Ik vind het hoe dan ook een verdienstelijke poging en wacht nog steeds op de perfecte bananendoos, want die van de colruyt zijn echt niet je dat (en lelijk bovendien)!
    groetjes, katrijn

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!