maandag 18 mei 2015

Clean desk voor kleuters

Wij gingen naar Brigitte Kaandorp, vriendin Anneke en ik. Want wij hebben zo nu en dan een heel zwaar leven, en dat verdient een gepaste soundtrack. Bovengenoemde had het ook over het ANWB-echtpaar. U misschien niet gekend, maar check even het filmpje. Vanaf nu is “Tja, ik ben dan ook geen ANWB-vrouw” voorgoed ons standaardantwoord op alles wat fout loopt in het leven, door toedoen van onze eigen graad van ongeorganiseerd zijn.

Maar daarover gaat dit blogje niet. Integendeel. Ik presenteer u net met fierheid wat er gebeurt als het ANWB-virus je plots bij je nekvel grijpt. Ik kreeg dit weekend een slag van de zwabber. Met een acute drang naar lenteschoonmaak als gevolg. De speelhoek werd het target van mijn schoonmaakwoede, en dan krijg je dit:

LML_speelhoek

Een kleine situatieschets: wij wonen in een bel-etagehuis en dan is het gelijkvloers meestal garage en de eerste verdieping meestal leefruimte/keuken. Maar wij verbouwden ons gelijkvloers tot een naaiatelier/speelkamer. (With room for a pingpongtafel for meneer, was de bedoeling. Maar zo'n tafel kan dus blijkbaar werkelijk verdrongen worden door te veel stof.) In praktijk kwam ik meestal pas in dat atelier als de kinderen in bed lagen. En bleken de kinderen meestal te spelen in de woonkamer. Dus draaiden we de boel om en kregen de meisjes hun speelhoek bij de eettafel. En maakten we een zithoek aan het atelier. Bij het koken spelen zij in mijn buurt. Na bedtijd verhuizen wij een verdiep lager.

Mijn mooie ingebouwde nis - voorzien voor boeken in de leefruimte - werd dus... een spelletjeskast.

LML_boekenrek

De speelhoek is een ikeahack.

LML_hack

Een plank, wat latjes hier en daar en de typische platenkasten als speelgoedkast. Maar dan zonder de stoffen bakken van Ikea, want die zie ik niet graag. 't Is een combinatie van de bakken van 3 sprouts en iets blauws uit de plaatselijke doe-het-zelver.

Opruimwoede dus. Met zo'n open-en-bloot speelhoek erger je je al eens aan overmatig veel schreeuwerig speelgoed, al jaren niet meer up-to-date qua leeftijd. Dus het was eens nodig. Ik deed aan grondig sorteren, geholpen door mijn viltstifttestteam. Dat tweekoppige team is nog even analfabeet, dus we deden van visuele ondersteuning van de orde. Met schrinkelpapier maakte ik tagjes voor aan elke doos of bak. En voor u denkt dat ik een tekentalent ben: Google was mijn vriend. Met dit sjabloon krijg je netjes twee tagjes uit een schrinkelblad. En dan is het zoeken naar afbeeldingen die je kunt overtekenen. Zoektermen als 'vector' helpen je soms aan een mooie zwart-wit lijntekening die heel makkelijk over te trekken is.

Voor dit bijvoorbeeld

LML_playmobil

of voor dit.

LML_lego

Soms helpt de zoekterm 'kleurplaat'. En soms moet je het doen met een afbeelding waar je dan zelf maar wat van bakt. Nog nooit een vectortekenaar die aan een breiring dacht, duidelijk.

LML_ringbreien

En het zijn uiteraard de meest moeilijke tekeningen die krom trekken in de oven en daarna met een good old fashioned stratenatlas moeten gecorrigeerd worden. 

LML_Joske

De meisjes doen al de volle twee dagen hun best. Sorteren met de tongpunt uit de mond, en plots meer oog voor speelgoed dat al jaren verstopt zat tussen... ander speelgoed. Zoals een goed bewaard gebleven collectie aan werk- en oefenboekjes die ze tegen serviceflattijd nog niet weggewerkt zullen hebben.

LML_kleurboeken

Wat denkt u? Is het eisen van elke avond clean desk in de speelkamer een overdreven trek van een ANWB-vrouw? Ik laat het in het midden. Ik weet in elk geval dat er eentje plots ontdekte dat zo'n niet-bezaaid-met-speelgoed-kast ook een prima podium blijkt!

(En een ANWB-echtpaar leeft vàst niet 8 jaar op een bouwwerf, wel?)

LML_podium

23 opmerkingen:

  1. Was jij een van de gelukkigen die tickets voor mevrouw Kaandorp kon bemachtigen? Ik was helaas te laat. :-(

    Jullie speelhoek ziet er in ieder geval heel erg leuk uit, er ontbreken enkel nog een paar Human Nature wandelschoenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. netjes netjes, nu nog zo houden, grootste uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kaandorp! ❤️
    Ik moet van Bart zeggen: Het komt allemaal wel weer goed.
    Bewijs daarvan is deze on-ge-loof-lijk nette speelruimte. I wish, zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap! Ik heb al minstens 5 bakken nodig voor alle 'poppentroep' (zoals ik dat dan even oneerbiedig noem).
    Maar Brigitte Kaandorp... jaloers! Ik heb ook een heel zwaar leven, maar sinds je mij dat ooit tipte gaat het stukken beter ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Troost je als je kinderen groter zijn ligt er geen speelgoed meer verspreidt door heel je huis... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Orde in een speelkamer is zwart vs wit, thee vs koffie, douche vs bad of zon vs regen. Bij jou schijnt het zonneke bij mij een regenwolk hier. In elk geval is de Bobles olifant hier ook deel van de speelruimte!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat wordt jullie huis prachtig zeg!!!!
    En wat een cool broekje heeft liv aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hahaha! Nu is duidelijk vanwaar Wim die clean desk-policy heeft. Ben nu ook wel heel nieuwsgierig naar jullie zithoek/atelier....😃

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super, die schrinkels!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Petje af. Wat een heerlijke speelhoek en een hoeraatje voor het podium!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waaw! Enkel bewondering en een serieus jaloers gevoel! Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk als het zo opgeruimd ligt. Hier moeten de schaapjes het stellen met een 5x5 expedit, met 15 van die stoffen bakken en dan nog een laag voor boeken en eentje voor spelletjes en dan nog past alles er niet in :(

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw! Daar ga ik enkele ideetjes van stelen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh Riet, betrek ons eens niet in je echtelijke discussies. Misschien leven ANWB echtparen niet acht jaar in verbouwing, maar dit is anders wel de moeite om het er voor over te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is knap zeg. Hier zijn het trofast bakken die ondertussen ook het speelgoed niet meer aankunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. en ik was al trots op onze tweedehands door zoonlief zelf wit geverfde Trofast...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Phoe kan al lezen, gelukkig, maar ik vind je sjablonen veel leuker dan lettertjes :)
    Zo een slag van de zwabber, niet slecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Net naar het filmpje van Kaandorp gekeken......GE-WEL-DIG!!!
    Net zoals je nette speelhoek trouwens, hier blijft dat nooit zo lang netjes helaas...;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allee Debora, ik meen het echt als ik zeg dat ik jouw living al veel keren als voorbeeld heb gesteld bij mijn kroost 😊

      Verwijderen
  19. Mooi gedaan, het ziet er heel gezellig uit!
    Wij stoppen bewust nog al het speelgoed buiten de speelruimte want anders blijven ze alles uithalen zonder opruimen. Als ik dan tijdens het koken een kwartiertje mijn kop niet binnen steek, is het hier een stort.
    Zo is ons speelgoed georganiseerd: http://villaspeelmama.blogspot.be/2014/11/10-praktische-opbergtips-voor-speelgoed.html

    BeantwoordenVerwijderen
  20. prachtig! En heerlijk dat jij een foto maakt van het kind dat balanceert op een schommelding bovenop een kast, in plaats van een hartaanval te krijgen. Ik doe mijn best om die koelbloedigheid te benaderen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi, wat ziet het er mooi uit! Ik heb op de site van 3 sprouts gekeken (vind de boxen geweldig), maar ze versturen niet internationaal. Hoe/waar heb jij de boxen besteld?

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!