zondag 28 augustus 2016

La vie en rose: een poging.

La vie en rose, het is niet ons talent. Mijn Zannezoet en ik, wij zijn niet altijd even goed in staat om van de kleine dingen te genieten. Of van het moment, van het 'nu' zonder zorgen over het toen of het morgen. Het is een trage leerschool, en een behoorlijk confronterend spiegeltje in mijn kielzog, worstelend met dezelfde knopen. Maar kom, de zon schijnt, en wij doen ons best.

We leven van de grote verdrieten, maar ook van de kleine successen. Onder dat laatstgenoemde valt tegenwoordig ook: stoffenkeuzeharmonie. Sinds ik mijn aversie voor roze liet varen (met als doorslaggevend argument: ze staat er nu eenmaal mee) en sinds ik haar laat kiezen uit een Pinterestbord en niet uit een hele stoffenwinkel, loopt het naaigewijs tussen ons allemaal very smooth. En we vinden een oplossing voor de kleine incidenten.

Zo pinde ik met succes de mooie stof die ze voor haar boekentas koos. Maar ergens in het doorlopen van de bestelprocedure bij Bellelien, viel haar oog op de goud gevlekte double gauze 'jewel song' van Nani Iro. Dat was de topper, dat zou het worden.

Double gauze, voor een boekentas? Ik had zelf eigenlijk weinig ervaring met de stof, dus checkte even bij mevrouw Khadetjes, en ik kon haar #schaterlach zo'n 140 km verderop horen klinken. Een no-go dus. Dus beloofde ik Zanne 'wel iets anders' met die stof. En het puzzelstuk viel al snel op zijn plaats.  Ergens op Instagram viel mijn oog op het St. Tropez Swing patroon van Rebecca Page, en dat leek me wél double gauze materiaal.



Een zalig patroon voor een hittegolf, dat ik maakte met een minimaal aantal aanpassingen. Ik knipte het biaislint aan de hals ook uit de stof, en deed van stitch in the ditch om geen zichtbaar stiksel te verkrijgen. 


Het detail waar ik voor viel was de opening aan de rug, die ik lichtjes aanpaste (verlengde) en waarin ik een drukknopje verstopte zodat de twee overlappende pandjes niet kunnen gaan draaien tijdens het dragen.


Het is een zalig luchtige stof en ook een zalig luchtig modelletje, ik had er dezer dagen bij 32°C met heel veel plezier zelf in rondgelopen.


Ik wilde graag een stukje van de mooie zelfkant van de stof behouden, dus hield ik de achterkant lang, en kortte ik de voorkant wat in. Want anders bedekte het helemaal roze naaisels 2, en dat zou toch ook zonde zijn. Ik vind het net leuk zo, met die 'slip' in donkerroze.



Roze naaisel 2 is een shortje in een plezant gordijnachtig stofje dat ik bij stoffen Pauli vond. Het patroon vermelden durf ik bijna niet: ik vertrok van een short uit een oude Knippie (uit Zannes geboortejaar 2010), maar dat was een bubble short waarvan ik in feite alleen de kruisnaad en de gulp behield. 


Want ik wilde graag een short met plooitjes en een zoom.


Intensief hacken, daarop wordt je soms afgestraft: versie 1 (valse gulp, te enthousiast stof weggewerkt bij het plooien, maatje kleiner) ging rechtstreeks naar onze afzetmarkt voor de klein geworden kleding. Wegens: te nipt, en te veel poepopvouwwerk nodig om er überhaupt in te geraken. Die afzetmarkt heeft gelukkig een uitzonderlijk goede (of in elk geval uitzonderlijk gelijklopende) smaak, dus de short is daar in goede handen en de dames kunnen twinnen. Bij versie 2 voegde ik - buiten een maatje groter en een echte gulp - ook nog een gesplitst achterpand en zakklepjes toe. Het moest een beetje uitdagend blijven, nee?



Wij zijn dan misschien geen rasechte roze gebrilden, Zanne en ik. Maar bij mooi weer en veel verzachtende roze omstandigheden, kan het leven ook best lollig zijn, niet?


19 opmerkingen:

  1. Daar ben ik het helemaal mee eens!!! De stof is echt zaaaalig, ik maakte er ooit een Tinny jurk in, en nooit een meer prinseswaardige èn tegelijk voor-mama-aanvaardbare stof gevonden voor mijn prinsessendochter :-) en wat een leuk patroontje! Bij je verhaal van de short moest ik wel lachen :-) Eigenlijk heb je gewoon eventjes een heel nieuw patroon gemaakt, niet? In elk geval een schoontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een blauwe bril is toch ook ok? Of een groene? Wij zijn hier ook geen roze brillen fan.
    Je outfit matcht perfect. Een geslaagd duo. Zowel de outfit als de moeder/dochter 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeer lollig! En man, dat schortje, dat vind ik nu eens echt een prachtstuk. De stof, het model, het gouden knoopje… Love it <3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar allez Riet, roze is de max! :-) Ze staat er inderdaad ook fantastisch mee, en die double gauze... probeer dat zeker eens voor jou zelf, ik heb twee nani iro jurkjes voor mijzelf en die geraken tegenwoordig niet in de kast wegens altijd rond mijn lijf met tussenstop in de wasmachine...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Compleet zot van dat shortje: een parel! En wat een mooi roos geheel, jullie doen dat geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fan! Zo'n mind the whale shortje ontbreekt nog in mijn collectie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig, Riet! Meer valt daar gewoon niet over te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw! Zowel voor de short als voor het topje! Een jurkje of een topje in die double gauze wil ik ook nog wel eens voor mezelf. Lijkt me heerlijk om dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super outfit. Ik was ook geen rozefan, tot ik ook zag dat onze meisjes echt wel staan met roze. En nu behandel ik het gewoon als ern ander kleur. En doe niet-roze bril vind ik ook herkenbaar, én zie ik bij mijn zoon ook. Confronterend, inderdaad...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super outfit. Ik was ook geen rozefan, tot ik ook zag dat onze meisjes echt wel staan met roze. En nu behandel ik het gewoon als ern ander kleur. En doe niet-roze bril vind ik ook herkenbaar, én zie ik bij mijn zoon ook. Confronterend, inderdaad...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die duimpjesfoto 💕 Nu ik dagelijks naar onze getekende hand-in-hand-zelven kijk, heb ik het helemaal voor Zanne :-) En nu ik naar de afgewerkte stuks kijk, ook helemaal voor haar outfit. Die short, echt. Zo zo wauw. Ik zet mijn toekomstige kroost nu al op de wachtlijst voor de afdankertjesafzetmarkt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je schrijft niet alleen geweldig, je gooit er ook nog eens wat prachtige naaisels tegenaan. Het topje is mooi - veel schoner dan een boekentas ;) - maar dat broekje is geweldig! Zo zo fan 💚

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat broekje!! Een volgend Mind The Whale - patroontje? Ik koop het, direct!
    En die top is ook al zo fijn, double gauze is in dit weer alleszins perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi blogbericht! En twee (of drie!) mooie creaties om jaloers op te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige outfit, <3 <3 <3 voor dat shortje! Voor de dochter er kwam was ik absoluut niet voor roze, maar nu zit die kleur toch ook af en toe in haar kleerkast :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Waaw, meer zinnigs kan ik daar niet over schrijven. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!