vrijdag 17 maart 2017

Communie- of lentefeestinspiratie: part II

Ik krijg de vraag wel vaker de laatste dagen: "Ik zou Just Knot It graag gebruiken als patroon voor de communie- of lentefeestoutfit voor mijn dochter, heb jij tips?" Ik maakte een tijdje geleden zelf al een voorbeeld dat misschien bruikbaar is, maar ik vul even aan met mooierds die ik het voorbije halfjaar op het net zag passeren.

Boeketje lente
Just Knot it wordt met een speelse stofkeuze een jurk voor boomklimmers en spring-in-'t-veldjes, maar kan ook iets heel romantisch en feestelijk worden als je voor romantischer stoffen kiest. Ik vond heel veel versies die de lente ademden, en foto's die zo al communiekaartjes leken, enkel de naam en de datum ontbrak.


Ik grijp zelf spontaan niet zo snel naar kleine bloemetjes, maar ik heb de voorbije maanden mijn mening wat dat betreft grondig moeten herzien.

Feest in print
Ook grote prints kunnen heel feestelijk zijn. De zomerzwanen van Bambiblauw werden op meerdere plekken tot Knot-jes omgetoverd en dat feestplaatje klopt helemaal.


Feest is altijd een beetje schitteren
Je stofkeuze moet niet per se heel communie-achtig zijn om een feestjurk te maken. Een streepje bling toevoegen in de details, bijvoorbeeld met paspel, maakt van een zomerjurk meteen een feestjurk, zelfs als de hoofdtoon zwart is.


Nog meer bling
Mag je feesteling nog meer stralen dan een streepje? Els van Lola With Love gebruikte paillettenstof voor het bovenste stukje van het topje.


Kilometers paspel
Het patroon voorziet paspel als optie aan de mouwen, maar ik zag veel naaisters met succes kilometers toevoegen op alle mogelijke plekken, en soms geldt: hoe meer lint, hoe feestelijker! Deze prachtjurk van a naais ID bijvoorbeeld doet qua stofkeuze niet meteen de kerkklokken luiden, maar wat een plaatje met die paspelstroken en die bloemen! Ik kan er meteen een hele tafeldecoratie bij bedenken.


Gestructureerd feesten
Deze versie zag je hier al eens eerder passeren, maar is te mooi en toepasselijk om niet in het rijtje te plaatsen: Just Knot it is ook prachtig feestelijk in een stof met structuur.


Kantje boordje
Kant staat in mijn top 5 van feestelijke stoffen. Kaatje Naaisels voegde een stuk kant toe over het hele rugpand, met erg mooi resultaat. Het kan ook subtieler: vind je het rugje zelf te bloot voor een passage in de kerk? Maak dan een kanten topje dat je als onderhemdje gebruikt, met een halsuitsnijding die niet zichtbaar is aan de hals- en armgaten. Op de rug zie je het kanten detail dan heel mooi onder het knoopje zitten.


Hou de blog in de gaten, want morgen post ik zelf nog een portie inspiratie, met de coolste stof die ik ooit verwerkte. Stop jij je feesteling in een Just Knot It? Dan zie ik heel graag een glimp, via #justknotit of #mindthewhale!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Curieus naar wat jij er van vindt!