zaterdag 18 maart 2017

Let's party: Liv is acht!

Acht jaar, dit juffertje, deze zonnige, vrolijke zebrameid. Nog steeds met als talent nummer 1: blij zijn met de dingen zoals ze zijn.

Ze neemt het me dus vast ook niet kwalijk dat ik de traditionele 10-maart-post voor haar verjaardag een paar dagen heb verschoven... ze kreeg er een jurk voor in ruil die in het Lotte-Martens-Blogtour-plaatje past en ze is daar 'vrij vrolijk' over.

Ze mocht er mee naar school - dat leest u goed, met een witte jurk in een handwasstofje, feest is feest - en dat deed mijn achtje blinken. Gewapend met een zelfgemaakte koekjestaart. Ik kan er wel aan wennen dat het kind zelfstandig wordt: ik moest alleen nog decoreren. Dat deed ik met plezier volgens haar idee: een lijntjesblad met de namen van alle kindjes van de klas. Met hoofdletters, want dat leer je als je acht bent.



In haar jurk zit 1 paneel verwerkt van de zotste stof die ik ooit gebruikte: Plissé Limonium Black. Hoewel er veel plissé bestaat die twee kleuren combineert, is deze toch wat anders dan anders. De manier waarop de stof is bedrukt, maakt dat ze kameleongewijs verschillende gedaantes aanneemt. Het eerste lapje dat ik in handen kreeg, vouwde ik wel dertig keer in en uit elkaar, terwijl ik in mijn hoofd accordeon speelde.

Dit is de 'in elkaar' versie'.


Die zelden zo te zien is: als Liv beweegt, neemt het voorpand van de jurk de leukste vormen aan.


En als ze niet beweegt, durft ze zelf ook wel eens een 'airke' te accordeonnen.



Het patroon is nogmaals Just Knot It. Stel je deze jurk voor met de gouden of zilveren versie van de stof, en het lentefeest- of communieplaatje klopt ook wonderschoon, in mijn ogen.



Ik maakte de versie met geplooid voorpand, maar verving die plooitjes door een lapje uit het paneel. Even zoeken hoe dat het best zou gaan, maar eens ik de truc had ging het prima: de plooitjes bij elkaar kleven met plakband, en het bovenstuk van het voorpand er omgestreken met een topstitch aan vast zetten.

Ook voor het rokdeel ging ik aan de slag met plakband en maakte ik een ritme: vijf plooitjes bij elkaar en eentje los. Zo haalde ik met gemak een rokje - maat 134 - uit 1 paneel en had ik nog overschot.




Ik tekende een alternatief rugpand voor Just Knot It. Misschien zorg ik er binnenkort wel voor dat dat extraatje beschikbaar wordt: ik vind het wel mooi dat je op deze manier paspel kunt toevoegen aan de hals.


Nog overschot, zei ik! 'Iemand' had geen bezwaar.


Zelfde recept voor het rokje: plakband en plooitjes bij elkaar kleven. En een glitterelastiekje.


Zanne is de grootste plissélover hier in huis - ze gebruikt de overschotjes na mijn naaiwerk als halsketting of sjaal - en ze had ook een bijzonder duidelijk idee over welke combi ze ervan wilde maken. Minder feestelijk, wat meer 'hipster wise', ik liet haar begaan.


De zwart-wit liefde is een fenomeen dat bij Liv al zo lang aanhoudt dat het blijvend lijkt. De eerste keer dat ik erover blogde was al in 2014, en ook nu blijft 'alle dieren met wit en zwart' het vaste antwoord op vriendenboekjes die "lievelingsdier?" vragen. (Hoewel ze na jaren van brandweervrouw en een korte omzwerving langs architect, nu consequent voor kapster gaat.) Ze kocht met haar spaarpotcentjes een zelf in elkaar te naaien pinguïnduo bij Veritas en naaide het tweetal helemaal alleen in elkaar. Een aanrader voor startertjes, al voorzie je best dubbel zoveel vulling als het pakket je biedt. Moederlief fier. Of de waggelaars mee op de foto mochten? Welja zoetje.




Het voordeel van zo'n langdurige liefde is dat je, op het moment dat we voor een zwart-wit fotoreeks gaan, best wat vrienden om je heen hebt die kunnen meespelen. Ze heeft zich een consequente huisstijl aangemeten, en stond er op dat iedereen daarin zijn plaats kreeg.



Dat ziet er allemaal wat geboetseerd uit... tot de dames ontdekten dat het gezelschap ook prima kan dienen om op elkaar te kloppen. 



Of om mee te gooien!


Ieder zijn consequente liefdes zeker? Haar liefde voor zwart-wit, de mijne voor knopen-zonder-zichtbare-gaatjes... voor blote rugjes...


... en voor lieve dochters!



Ben je zoek naar de Lotte Martens stoffen? In de online catalogus zie je de collecties en de lanceerdata. Lotte Martens doet enkel de productie van de stoffen, de verdeling verloopt via de groothandel. Ben je op zoek naar een bepaalde stof, dan google je best even de stofnaam, om te weten welke verdeelpunten die bepaalde stof in voorraad hebben.

40 opmerkingen:

  1. Schitterend! Ik was zelf aan het denken om het rugpand van just knot it even aan te passen zodat het was zoals bij deze jurk, dus ik sta alvast te springen voor een dergelijk kant-en klaar patroondeeltje :) Als je een testertje nodig hebt, stel ik me kandidaat 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Riet, dat is er weer "boenk" op 👌😍

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw! Zo zot schoon! En dat rugje 😍

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zalig, en vooral grote fan van de rug ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die 2 👭 mogen hier zeker eens een weekendje komen logeren! In deze outfits graag, dan kunnen mijn ogen een heel weekend genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mega fan van die rug! En ik zeg het nogmaals... ik zou zo graag eens in je hoofd willen zitten... wat een creativiteit altijd. Fantastisch vind ik dat

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal geweldig, en moest je de alternatieve rug lanceren dan misschien ook wat maatjes groter of tips om te vergroten. Ik kocht vorig jaar het patroon (wegens helemaal verliefd) en maakte de grootste voor mijn dochter maar die wordt nu 10 en wil nog eens:'zo een kleedje met blote rug mama'. En ik denk dat de grootste maat nu wel te klein gaat zijn. Zou het lukken als ik overal bvb 3cm bijteken? En echt, hoe jij die plooitjes verwerkt hebt ! Waauw.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hieperdepiep voor Liv!
    En amai Riet, dit is echt weer geweldig, wat je met de plooitjes deed...
    En nog eens iets: tel ik het goed? 29 kinderen in haar klas?! Zoveel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Spectaculair vind ik dit! En wonderschoon. Ik had het nooit zelf verzonnen, maar zou het wél voor mezelf gemaakt hebben 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 8 en ze wil nog jurkjes dragen?? Gelukzak ;) Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig! Die paspel op dat wit, love...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die plooitjes in de rok zo ritmisch verwerkt: prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw!!! Ik heb deze zwarte plissé nog nergens tegen gekomen, wat een creativiteit ! Een genot om naar te kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Knapperdeknap!!! De plooitjes in het voorpand zijn mega, om van de rest nog maar te zwijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk die plooien zo, heel gaaf en natuurlijk weer helemaal onder de indruk van de hele post ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoe zot schoon is dit zeg! Prachtig, al die details die je in je creaties steekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh Riet die foto van hun 2 met de pinguins! Geweeeeldig, die zou ik uitvergroten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Waw, zo ongelofelijk mooi. Ik begon recent een pinterest-bord waar ik allerlei moois van Belgische bloggers verzamel. Iets op tegen als ik deze toevoeg?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geniaal gevonden! Het mooiste zwart wit jurkje ooit!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Helemaal eens met het wauw-geroep hierboven! En die dochter van je, die is absoluut prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zo ongelooflijk fan van hoe je de plissé attaqueerde... paar open, paar dicht, je moet er maar op komen 💚

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtige verwerking van die mooie stof! Heerlijk om te zien hoe de radertjes in je hoofd weer wat nieuws opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een meesterwerkje, de jurk, het kind..

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ah, wat een mooie post om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wauw... En die plooikes in de plissé ... Prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig! Zo leuk ook die pinguïns! Zoals ik al vernoemde is de naam van je meisje de inspiratie voor de naam van onze dochter. Wat een mooie naaisels en prachtige dochters!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wauw hier wordt een mens stil van. Zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Met welk "gadget" heb je zo'n prachtige letters geschreven op de taart? Prachtig! En de jurk, ja daar zijn geen woorden voor. Ik word er stil van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met geduld. ;-) Ik print de tekst, leg er bakpapier over, doe gesmolten chocolade in een spuitzak met Wilton tip 2 en schrijf over de letters heen. Dan laten drogen en voorzichtig op de taart leggen.

      Verwijderen
  29. Ah jij bent toch niet gewoon he!!! Zo tof allemaal!
    En wat worden die knappe dochters groot!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ongelofelijk mooi, net als die dochters van je :)

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!