dinsdag 27 juni 2017

Maxirok voor dames

Maxirok, voor kleine en grote dames, schreef ik dus. En ik zou niet durven beweren dat je er ook mee aan de slag kunt voor een rondje selfish sewing, als ik dat niet zelf eerst eens had getest. Ik presenteer u: een maxirok voor mezelf, met 1 split, volgens de verse maxirokhandleiding die ik hier al voor kleine dames demonstreerde.

Ik ben grote fan van het 'snuisterassortiment' van stoffen Pauli in Leuven, maar ik geraak zelf niet altijd ter plekke. Gelukkig kon ik rekenen op mijn stromadammen, die, gewapend met de camera van hun smartphone als directe communicatielijn, gingen voelen en snuffelen in mijn plaats.

Dat resulteerde in deze rok.


Ja, die binnenkant is oranje.


We moeten zelfs stellen: fluo-oranje. De aankoop van de stof moet je je als volgt voorstellen. Aan de ene kant van de lijn een fronsende ik. Op mijn scherm een soort regenboog aan paars, die bij elke halve kantelgraad van de telefoon een andere kleur leek te krijgen. De stof deed me nog het meest denken aan een zeemeermin. En dat gecombineerd met een oranje binnenkant. Euh. What where they thinking?

'They', aan de andere kant van de lijn, waren intussen getransformeerd in twee kirrende kangoeroes. Hoe harder mijn wenkbrauwen zich richting aarde bogen, onder invloed van twijfel en zwaartekracht, hoe meer de dames in de winkel op en neer stuiterden van enthousiasme. Nummer 1 verborg me nooit haar liefde voor maxirokken. Nummer 2 is dan weer bedreven in het stijlvol in beeld brengen van zeemeerminnen. Dus ik fronste wel maar liet hen begaan, voor het dak van Pauli er skippybalgewijs af zou vliegen. Ze huppelden naar de kassa.

En toen kreeg ik de stof in mijn handen. En snapte ik het hele over the moon zijn en de trampoline-imitatie.  Er zullen vast voor- en tegenstanders zijn, maar ik vind de stof wat men bij de Noorderburen als 'onwijs gaaf' zou omschrijven.


De oranje binnenkant schijnt lichtjes door de blauwe (niet paarse) buitenstof heen. Ik doorstikte - de boel was toch al gewaagd, waarom niet - met oranje stikzijde.


Ik gebruikte ook oranje overlockgaren om de bonterigheid compleet te maken. Opperzichtbaar dus, met al dat openflappen van zo'n maxirok, maar de stof vroeg erom.


Ik maakte de versie met 1 split. Het ding zit als een joggingbroek. Maar dan nòg comfortabeler. Het gaat hier om mijn maxirokontgroening, dus dat elegant zitten vraagt misschien nog wat oefening.


Staan kan ik al. En op eerder toevallige wijze bezorgde Omabetty me tijdens het maken van de rok een paar schoenen dat, net als de rokbinnenkant,  het gebruik van reflectiekledij op de fiets overbodig maakt.


En over die fiets gesproken: ik belandde tijdens de 'roktestrit' ook op een bluebike, en toen werd het een beetje te compleet qua matchy matchy oranjeblauw.


Ik leek helemaal fan van een of andere voetbalclub. (Al heb ik geen idee of er eentje bestaat die me met deze kleurencombi meteen tot de harde supporterskern zou toelaten.)


In elk geval: ik fietste van Brussel Noord tot aan de Heizel, met de rok. En hoewel een vriendin me de truc met het muntje tipte, geraakte al de flapperigheid niet in de wielen verstrikt. Ik moet hier en daar nog een balk-figuur-complex de kop indrukken voor ik helemaal voluit durf gaan in de kleerkastaanvulling. Maar voor de geïnvesteerde naaitijd moet ik het alvast niet laten, want we klokten af op 35 minuten.

Met print voor mezelf durf ik voorlopig nog niet aan. Jij wel? Laat me zeker weten mocht jij met de handleiding aan de slag gaan!


32 opmerkingen:

  1. Fantastisch! En hij staat je echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De sneakers, de stof en de rok = avondupdate&M_BT match made in heaven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is dat nu weer met die autocorrectie... 'a match made in heaven'
      😅

      Verwijderen
    2. Dat was inderdaad een op zijn minst opmerkelijke opmerking. ;-) Maar dankjewel!

      Verwijderen
  3. Wat een keigaaf stofje! ;-p. En de matching sneakers en fiets! Vind dat maar eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meer maxirokken voor jou! Dit staat je geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe geweldig! En wat een benen, die mogen gezien worden ook! 😅😘 ik moet eerst wat aan de benen doen voor ik me in een maxi ding mét split durf hijsen 😂

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk! Ik zou de stof nooit uit de rek halen, maar dit is gewoon geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. DIE STOF WIL IK OOK!!! Wat een super gave rok en zeker in die stof. Echt te gek. Ik ga er zeker mee aan de slag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat hebben je stromadammen goed gedaan zeg (en leuk beschreven, ik zie het zo voor me).
    Het is een zalige rok geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super mooi! Naai je ook op bestelling? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super gave rok! Ik zou er direct voor vallen. Scoor je dikke punten mee bij ons in Nederland!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hij is TOF!! Ik vind je trui ook leuk :-) Tip voor anti-flappende jurken en rokken (jaja, Nederlander hier...): wasknijpers, ik zou niet zonder kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Balkfiguur?! Niets van! Staat je beeldig, echt. En zeer elegant ook. Prima personal shoppers heb je daar. (Heeft de stof ook een naam? De aanhouder wint :) Ik waag zelf binnenkort een poging en probeer dat dan eens ergens te delen. En ik zou er 1 maken net omdat je weinig been ziet, just a glimpse. Moet kunnen, voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb werkelijk geen idee van de naam, ik kocht ze zelf niet, en ik denk dat het ook niet echt een 'type stof' is? Ik zou het omschrijven als 'dubbelzijdig synthetisch tricot' maar wie ben ik. ;-)

      Verwijderen
    2. De vrouw met de benen! :)

      Verwijderen
  13. Geweldig om dit op deze manier te maken en te dragen! Ik ben fan.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die is leuk. Ik ben ook fan van die maxirokken. Knappe combinatie met dat oranje.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtig exemplaar, misschien durf ik met jouw vakkundige uitleg ook wel de maxirok-ontgroening aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Riet! Wat een benen heb jij zeg! Ik ben nog steeds écht geen fan van oranje, écht geen fan van maxi en al zeker geen fan van zijsplitten. En toch slaag jij erin om mij hier alweer wauw te doen roepen. Byebye principes, hij staat je! (Zelfs al vind ik hem misschien toch een beetje heel lelijk ;) Maar jou flatteert hij buitenmaats)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha, ik heb laatst ook mijn maxirokontgroening gehad, een gekochte weliswaar, maar nu wil ik deze ook, in hetzelfde stofje enal! En fietsproof, fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Haha, die Eva hierboven. Ik ben wél fan van maxi én van zijsplitten. Ik vind hem gewoon geweldig. Wat een benen heb jij ook aan je lijf staan zeg. Wow. Meer van dat, huppa, bandwerkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben ook fan van maxirokken, mét split. En juist omdat je dan minder van je benen laat zien, maar toch elegant voor de dag komt. Dus ik snap sommige van we opmerkingen hierboven niet (maar dat heb ik wel vaker). Deze is alleszins een prachtexemplaar, ik hou van fel en apart, en dit valt compleet onder die noemer. Het staat je ook heel leuk! En die sneakers erbij, geweldig gewoon <3

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Inderdaad onwijs gaaf!
    Werkelijk een prachtige combi van rok en sneakers (en fiets ;-)).
    Ik krijg steeds meer zin om er één te maken. Even een beetje tijd zoeken en dan aan de slag.
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is gelukt hoor. Na een middagje naaien ben ik een mooie rok rijker. Dank je wel voor je duidelijke handleiding. De rok zit heerlijk en is idd fietsproof. Na het grote exemplaar volgt nu een klein exemplaar voor dochterlief, want zij ziet zo'n mooie rok ook wel zitten.
      Van één ding twijfel ik of ik het juist gedaan heb. In de handleiding staat op pagina 1 "maat B = heupomtrek + 6 cm". Op pagina 2 (bij het lapje stof met de ijsjes) staat "breedte = heupomtrek/2". Reken je voor de te knippen stof alleen de heupbreedte? Of is het de bedoeling om er 6 cm bij op te tellen? Dat laatste heb ik gedaan, maar ik heb het gevoel dat mijn rok wat wijder valt dan de rok op jouw foto's. Ik verneem het heel graag. Alvast hartelijk bedankt voor je reactie!
      Mocht je het leuk vinden om mijn rok te zien, neem dan gerust een kijkje:
      https://by-ik.blogspot.nl/2017/07/maxi-rok.html
      Groet, Ilse

      Verwijderen
  21. Hoewel ik een Noorderbuur ben is het eeuwen geleden dat ik "onwijs gaaf" zei, maar deze is het! Ik las trouwens maxiro-kont-groening en moest daar even op kauwen....
    Ik ben dol op maxirokken, maar met jouw benen knipte ik hem subiet kort!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hihi ik las ook kont ;-)
    maar de rok staat jou geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een prachtexemplaar! Het staat je trouwens heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ziet er tof uit!
    Ik ben ook net een naaiblog begonnen: neem gerust een kijkje op https://10esewingprojects.blogspot.be/
    Tine

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!