dinsdag 18 juli 2017

Een streepje rok

Tijdens het schrijven van mijn maxirokhandleiding wilde ik oorspronkelijk ook voor midi gaan. De keuze voor het juiste percentage showbeen is afhankelijk van verschillende factoren. Al dan niet aanwezige complexen, bijvoorbeeld. Maar ook gelegenheid, fiets- en wandelbaarheid, of combineerbaar schoeisel. Of de benen in kwestie de zon al tegen het lijf liepen is een factor die kan meespelen. En in niet nader genoemde gevallen hebben eventuele partners zo ook hun voorkeuren. Enfin, ik wilde dus voor een brede range aan mogelijkheden gaan bij het aanbieden van tips over rokken en splitten.

Helaas. Voor een midiskirt bleek de handleiding waardeloos. Waar een recht model in lange versie met elegante tred gedragen kan worden, werd de rok in scheenbeenlange uitvoering een rechte, vormeloze balk. Een ding met - indien gekozen voor een split aan beide kanten - schortallures. Het voorpand viel niet, het flapte. En hoewel ik er in de peuterversie van Hide ’n Seek ooit voor koos om een van de patroondelen ‘kontflap’ te dopen: een damesrok, dat hoort niet te flappen.

Edoch. Ik vond de teststof te leuk om als UFO* te parkeren. Het streepjespaneel - net als de maxistof gescoord bij Pauli - is erg stevig (denk punto di roma) uiterst makkelijk verwerkbaar en aangenaam om dragen. Dus ik stikte 1 zijnaad dicht, en schuinde die uit. 


Ook de bovenkant van de rok kreeg een kokersnit, aan de kant van de split behield ik de lijn recht naar beneden. De doorloop van de streepjes is bijna goed / goed genoeg.


En kijk, een doordrager was geboren. Ik droeg de rok deze zomer al in eerder elegante combinaties als deze, maar ook met een losse top en sneakers. 


Telkens ik iets voor mezelf naai en wil bloggen, herinner ik me weer waarom ik dat eerder zelden doe. Die wederhelft van mij heeft vele talenten. (Bijvoorbeeld zich uitspreken over al dan niet elegante kledingcombinaties en percentage bedekt versus onthuld been.) Maar fotograferen… helaas. Meestal komen we tot een oogst van bij benadering 4/100.

Ofwel richtte hij volle lensaandacht op de traaggroeiende haag helemaal vooraan in beeld. Ofwel op de fotobombers. Ofwel op het onkruid dat ad interim met te veel enthousiasme de functie van gras invult.


Vallen vervolgens af: alle exemplaren waarvoor ik lijflijke drempels moet overwinnen, én plaatjes waarop de dansende streepjes u mogelijk zeeziek maken. Het is zomer, dan eet men al eens wat later, wie weet heeft u net een volle maag op het uur dat ik dit schrijfsel de wereld in stuur.

Maar kijk. Neuters gonna neut, zegt Eva, die me tot het hele rokding inspireerde. Al mijn voorgaand geknor om een volgeladen fotoprullenmand vervalt in het niets bij het ontdekken van deze. Ook een photobomber die aandacht nodig had. En een hele hoop streepjes in alle richtingen. Maar dan streepjes die mij doen duizelen op een andere manier! ♥  


(*UnFinishedObject)

20 opmerkingen:

  1. Knap, het schrijfsel, de rok, het model!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gemaakt! Die staat je goed. Toffe terrastegels ook en leve de photobombers. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een tofke hoor, Riet! En die split, mocht ik met m'n testosteron geef blijf weten, ik floot je na ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gemaakt en vooral mooi geschreven, deze blogpost.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi en wat lees ik je blog toch graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een prachtexemplaar, de rok! Mooi geschreven ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha, dat van die fotograferende partners (die inderdaad zeer veel weten van hoeveel been er bloot moet), daar weet ik alles van!! Toch klaagt hij nooit als ik zeg: joeh, zet mij weer eens op de foto voor de blog (hij weet wel beter) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig! Zowel de rok als de terrastegels :) Ik zou zo naar Pauli vertrekken voor hetzelfde paneeltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind 'm geweldig!! Ik zou 'm ook willen!

    (en hier ook een man die niet de beste/gewilligste fotograaf is, dus probeer ik met andere blogsters af te spreken en dat lukt tegenwoordig vrij goed.)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De rok is echt prachtig geworden en ik vind dat jouw fotograaf het er niet slecht vanaf heeft gebracht. Leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ooo, zo mooi allemaal... en dat van die foto's is herkenbaar, maar die van jou zijn super hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Weer zo'n heerlijk verhaal om te lezen!
    Ik vind je rok prachtig. Zou hem ook zo aan kunnen doen ...
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heel schoon! mijn wederhelft heeft het moeten leren om foto's te nemen waarop de kleren scherp staan maar oefening baart kunst enzo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, I Iike! (want de streepjes zijn toch zwart-wit hè? ;-))

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!