dinsdag 12 september 2017

Een cowgirl van zeven

 

Zeven jaar Zanne, vandaag. Lieve help, wat ziet ze er groot uit op deze foto's... Nu ja. Met haar 1m32 en schoenmaat 35 bengelt ze ook niet echt onderaan de curves. Maar je zou niet zeggen dat ze een jaar geleden nog maar net kleuter-af was.


Al wat naar groot ruikt, voegt ze met plezier toe aan het parfum van haar leven. Ze telt de dagen af tot ze mijn voeten inhaalt (een 38, dus geef haar nog een jaartje of twee...) omdat ze ervan overtuigd is dat mijn collectie pumps eigendom van de gemeenschap is. Voor haar verjaardag stond al maanden op het lijstje: een topje met blote schouders dat je vooraan kunt knopen zodat je wat blote buik ziet - cowboylaarzen - lange oorbellen. Dat eerste was mijn taak. 

Met die laarzen bedoelde ze niet 'laarzen met cowboytouch', maar échte. Die werden besteld. En kwamen toe in een doos met een prent van rennende paarden en de ronkende naam 'Old West'. Nu ja. Het kind houdt van stylen, ik probeer het sturen achterwege te laten, maar er gingen al veel puntjes van mijn tong. 


De cowgirlfascinatie ontstond toen ze een paar maand geleden een YouTubefilmpje zag. Dat verhaal vind ik dan wel weer mooi: het kind in het filmpje deed een buikspreekact en had haar verlegenheid overwonnen door te praten via de pop. Nu vulde ze hele zalen en stond ze op grote podia. Dat idee sprak Zanne aan en in de act droeg het meisje een roze-met-wit cowboy ensemble. Dan kwam ik er nog goed vanaf, niet?


Door een samenloop van omstandigheden - noem het gewoon 'mijn leven' - kwam ik pas tot naaien aan de vooravond van haar verjaardag. Een blik op de weerapp deed me neigen naar iets als dit. De maakster in kwestie, mevrouw Khadetjes, is mijn compagnon de route, dus ik vroeg even naar tips. Helaas. Na schooltijd kreeg ik afkeurende blikken van de bijna jarige: het was haar niet zozeer om de ruffles te doen, maar echt om de blote schouders. Mijn stofkeuze - uit de Playtime collectie van See you at Six - vond ze gelukkig wel ok. Dan maar zelf patroontekenen.


Uit een digitaal microgesprek met mevrouw Khadetjes over haar topje haalde ik wel wat bruikbare tip. Ik begreep: 'biais aan de armboorden' en 'gebruik je rolzoomvoet'. Dat laatste was even slikken. Van 'gebruik' moest ik namelijk 'ontstof' maken. En eerlijk gezegd ook 'ontmaagd'. Ik kocht het ding ten tijde van de sjaalmaakhype. En hoewel iedereen toen zo laaiend was, smeet ik het na een test in de krochten van mijn lade. Het miste toen te vaak steken en rolde niet mooi en ik moest te veel tornen om het een succes te noemen. Maar kijk. Met de Khadetjesstem als hemelzang (en de moed in mijn schoenen als ik die heel schouderruffle (stofbreedte) handmatig smal zou moeten zomen) verloste ik de naaivoet uit zijn isolement. En vonden we elkaar in een harmonieuze samenwerking.



Ik rolzoomde het schouderstuk en de volledige ondernaad.


De mouwen werkte ik af met biais en de zijnaden met een Engelse naad.



De tippen voor het knoopje aan haar buik hadden wat langer gemogen.


Maar ze zijn wel net knoopbaar.


Tijdens het dragen floept de elastiek vaak naar boven, en ik vind de top zelf zo stukken mooier.



Maar je kunt al aan Zannes gezicht zien wat haar mening is... en ik moest rap zijn voor een foto want de boel moest volgens haar eerst gefatsoeneerd. 


Die hoed, dat is een zomersouvenir. We zochten deze zomer de hele kustlijn af naar een betaalbare zonnehoed met cowboylook en vonden uiteindelijk dit exemplaar. Ik denk dat een echte cowboy eens zou fronsen, maar mevrouw was tevreden.  


Ze ging zo naar school. Met hoed en al. Voor de foto's wilde ze ook een paard, u ziet haar assistente die het correcte gebruik van teugels demonstreert. Basiskennis voor een cowgirl, lijkt me.



De oorbellen kreeg ze van haar/mijn goede vriendin Anneke. Voor podiumacts, en vooral, onweerlegbaar in de categorie 'hangoorbel'. Niet voor alle dagen lijkt me, maar heerlijk voor haar verjaardag.


Ik word wat nostalgisch, als ik deze overload aan foto's bekijk, toch. Ik zie die paarse bol baby nog liggen, zeven jaar geleden. Die bol groeit me binnen minder dan zeven jaar vast voorbij.


Oh. Voor je denk dat ze dan voor haar traktatie ook groot wou doen en voor latte of gin tonic ging... nee hoor. Daarvoor bestelde ze 'een taart met een unicorn'. Want "een cowgirl kan met een paard, dan zal dat met een unicorn toch ook gaan?" ♥


27 opmerkingen:

  1. Wat een stijl heeft ze toch!
    Ik gebruikte de rolzoomvoet ook voor het eerst bij het maken van die zomerse onesie met meters ruffles en volants. Ik vond het vertrekken nogal moeilijk en het lukte niet elke keer even goed, maar eens vertrokken is dat het zaligste gerief dat ik mij kon inbeelden. Hoeveel tijd dat ik daarmee bespaard heb, durf ik zelfs niet uitrekenen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig, zo'n kind met een eigen stijl! Prachtig bloesje, en de ganse outfit laat haar stralen. Gefeliciteerd met de jarige en vele happy memories voor de mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk verhaal, prachtige dochter en een mooi bloesje 🖤

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had als Speelclubber even grote voeten als mijn leidster en tijdens een tocht wisselden wij van schoenen. Als Speelclubber een 36 hebben, wil blijkbaar zeggen dat je als volwassene een 42 hebt. Geen cadeau, al valt het steeds beter mee.
    Prachtig ensemble en die taart ziet er ook schitterend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een fijn verhaal en een ferme bravo aan die grote dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waauw. Eigen stijl hebben is steeds geweldig. Zo schattig

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldige zanne-outfit, en ook treffelijk beschreven. Ik zie de hele cowgril-scene zo voor me :) Proficiat Zanne!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ook zo'n voetje en zal toch eens moeten vriendjes worden. Tot nu toe vibden we elkaar niet. 😂

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldige foto's, tof beschreven, mooie outfit! En proficiat aan Zanne. En goede tips van madame Khadetjes! 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een meeslepend verhaal zeg! Een geweldige cowgirl outfit!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie meid! Gefeliciteerd moeder en dochter. X

    BeantwoordenVerwijderen
  12. een pracht resultaat en ik zal toch eens in de leer moeten komen want mijn rolzoomvoet en ik zijn geen dikke vriendjes. Hij ligt echt in de onderste schuif bij mij

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Awel, je dochter heeft stijl! En mag zich gelukkig prijzen met een moeder die haar ideeen meer dan waar maakt! Heel erg mooi! Zelf zou ik deze outfit ook graag dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig mooi!! Zo'n top wil ik zelf ook wel. Goede stijl hoor!! En nog proficiat

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super, die hele look! Bij de meiden van de middelbare school is de versie over de schouder voor tijdens de 'werkuren' en van de schouders in de vrije tijd! Alweer respect dat je het aandurfde zelf aan patroontekenen te doen. Ik kreeg in het voorjaar ook dit verzoek van de 10-jarige en was er heilig van overtuigd dat LMV ons zou voorzien volgens de laatste hype, niet dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. O wauw, wat een mooi en groot kind! Mijn oudste zoon die volgende maand 8 wordt is krap 1.23. En de jongste die in november 7 wordt tikt als hij op in tenen gaat staan de 1.20 aan (en mag dan in de Efteling in de python, hoera!). Maar 1.32, zo, hè, dat wordt een mooie lange dame. Haar outfit is prachtig; wat heeft ze dat gedecideerd uitgekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Amai zeg ze kijkt in elk geval niet verlegen als een 7-jarige in de lens. Ik begrijpen dat je je afvraagt waar je baby naartoe is als je deze foto's ziet. Dat is al een hele madam geworden.
    En die outfit: geslaagd. Die stof is gemaakt voor dit topje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hihi ik vroeg net aan mijn 9-jarige dochter wat zij ervan vindt:
      Dat mag je voor mij ook maken, maar dan zonder de knoop. En dat meisje ziet er wel een beetje ouder uit dan ik. Missie geslaagd voor "ik wil er graag groot uitzien".

      Verwijderen
  18. Je mooie dochter weet wat ze wil en heeft duidelijk stijl! Proficiat, Zanne.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Schitterend! :)
    En wat een bos haar heeft ze, zeg! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  20. In jouw plaats zou ik al uitkijken naar het moment dat ze ook een 38 als schoenmaat heeft. Die cowboylaarzen zou ik ook graag in de gemeenschap hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik dacht dat die 7-jarigen nog in de Frozen-fase zaten of zoiets. Maar wat een klasse, die cowgirl van jou! Volgens mij lees ik hier de previews van wat wij hier nog gaan meemaken qua 'ik weet wat ik wil'-gehalte. :-) Heel mooi gemaakt, dat topje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. prachtige outfit! Mijn dochter, paardengekken, willen graag weten waar je die laarzen hebt gekocht.
    Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoe je het beschrijft, geweldig!
    Een dochter met een duidelijke outfit-visie, geweldig hoe je het dan toch klaar speelt, een mooike!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!