woensdag 26 oktober 2011

De emmer der frustraties

Ik ben geen citatenverzamelaar. Maar ik denk dat deze collectie samenvat wat er maandagavond met mij gebeurde.

Ik dacht, die jas, ik schrijf hem even van me af. Ik toon hem, ik post hem, ik zoek Zanne een aanvaardbaar winkelexemplaar en de kous is af. Maar u reageerde. Dat het een schattig ding was, die jas. En telkens ik dat las dacht ik: verdorie. U heeft gelijk. Ik vind het ook een schattig ding. En neen, ik zie Minne niet elke dag. Dus ik zou deze winter niets hebben aan 'kindje in jas'.

De 'emmer der frustraties' druppelde langzaam vol. Had ik een slachtoffer in de buurt gehad om hem over uit te storten, dan was mijn huwelijk misschien nu wel om zeep. Maar de wederhelft werkte. Ik had enkel de dochters in de buurt en die maak ik zelden deel van mijn ellende. Tenzij misschien door te profiteren van het feit dat ze de kunst van het kloklezen nog niet delen: ik stopte hen een kwartier vroeger onder de wol. En raasde richting atelier.

Ik brak persoonlijke records. Minnes jas kreeg nog niet de kans om haar postgewijs te bereiken, toen de vervanger voor Zanne al een feit was. Frustratie als brandstof, zo ziet dat eruit:

jasjegeheel

De vossen waren op. Daar moest ik me bij neerleggen. Al waren die mooier bij Zannes blauwe ogen. Dus ik koos blauwe paspel bij olifanten, ook hiervandaan. Om het vosgemis te compenseren, takteerde ik mezelf op een mooie afwerking. Doorgestikte naden, nauwkeurig bochtenwerk, een jasstropper voor mooi aansluitende warmte rond dat koppetje. Voor kleine kindjes plaats ik die trouwens altijd boven op het hoofd. Dat is het makkelijkst bereikbaar voor 'de bediener'.

afwerking

Ik gebruikte als basis deze keer zelfs een patroon. Warempel. Hetzelfde als zij zo meesterlijk voor deze hoodie hanteerde. Nu ja, patroon. Ik deelde en hertekende het voorpand, paste de kap aan, en liet de boorden weg. En jaja, ik weet het, op dat patroon staat duidelijk 'voor tricot of sweaterstof'. Dus dat was even zuchten in die bochten, doorheen die stijve Kokka met een verstevigende strijklaag... Maar ik had genoeg brandstof in mijn emmer om wat tornwerk aan te kunnen.

zannemetjasje

(Valt het u op? Het lelijke-kunstlichtfoto's-met-flits-seizoen is weer aangebroken. Er is nu eenmaal een aanzienlijk deel van het jaar waarin ik mijn kinderen enkel in het weekend bij daglicht zie.)

Ik maakte een 86/92 om het niet-rekken op te vangen. (Zanne draagt 80/86). Ik tekende de mouwen nog iets breder. En zoals u kan zien is die mouwomslag al meteen niet meer mogelijk voor miss langarm. Dat kind wordt groot. Dus toch.

Het resultaat is bevredigend. Hoofdstuk jas afgesloten. Ik plan nog een dito pluizige sjaal en warme wanten. Mijn bolleke zit er warmpjes in, deze winter.

40 opmerkingen:

  1. Maar Riet, hoe doe jij dat toch?
    In een mum van tijd zo'n mooi jasje in elkaar steken. Gedreven door frustratie, jawel, maar bij mij levert dat dan alleen maar méér frustratie op...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waw! waar positieve frustratie al niet goed voor is! Het is een prachtexemplaar, vooral met kind! De stopper bovenaan de kap vind ik origineel en superhandig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach, hij is goed zeg!! Echt lief.
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, maar deze is minstens even schoon!
    En die eerste foto van Zanne van de onderste reeks is super! Kei stoer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, ik vind deze ook geweldig hoor! Echt heel erg mooi!! Je hebt het geflikt: een nog mooier jasje (in de afwerking zeker!) voor je mooie dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi! En wat een mooi meisje in de jas!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi kind! En ook een mooi jasje natuurlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. beestig!! en toch al een frustratie minder dat meneer Vermiljoen nog uitverkocht olifanten voor je vond. En terecht zo blijkt, zo'n schoon frakske!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hèhè, ik voel de frustratie ook al van mijn lijf vallen bij het lezen van dit bericht. De vosjes waren mooie maar deze is zeker even schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 't Is waar, de vossenjas was prachtig en de kleuren daarvan stonden Zanne beeldig, maar dit is toch wel een heel schoon plan B. En ge gaat dat nooit meer voorhebben van rekbaar en niet-rekbaar en al dat gedoe. Moest ge nog wat van die frustratie over hebben, ge moogt altijd wat aan mij geven als die zo productief werkt ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De eerste jas was fraai, leuk model en mooie stof maar de 2e is minstens zo geslaagd. En je hebt het supersnel gemaakt zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Respect meid! Frustraties omzetten in energie om zoiets moois te maken, ik denk dat vele mensen daar iets van kunnen leren. Ik bijvoorbeeld. :P

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, die emmer was precies nodig om je dit mooie werk te laten produceren. Zalig jasje! En nu kan je haar meteen ook aan een haakje hangen, met dat jasstopperlusje :)
    En zeg, de volgende keer mag jij detoureren, meid.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O yes, wat een pracht van een exemplaar. Die olifantjes vallen hier al evenzeer in de smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super, gelukt! Drie maal hoera voor zanne's jas en de moedige maker, dat heb je knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Amai, da's straf! Prachtig resultaat!

    Ik vind het vossenstofje an sich ook wel mooier, maar een mooi kind staat mooi met alles, niet waar? En nu hopen dat ze de komende maanden geen al te hevige groeischeut krijgt ;-)

    Ik ben trouwens benieuwd naar de sjaal en wanten!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het leven is aan de volhouders. En de schone jaskes kennelijk ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb echt met ingehouden adem zitten lezen, uit angst dat het u weer nie gelukt was, maar gelukkig kon ik opgelucht uitademen op het einde van uw verhaal(toen ik eindelijk doorhad dat er ècht niets was misgelopen)!

    SCHOON!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. LOL dat kwartier vroeger op bed. Ik ben blij met de goede afloop en vind dit stofje ook niet te versmaden, prachtig is het geworden. Kun je helemaal tevreden naar kijken, naar dat jasje! Mooi, dat blauw ook. Wordt dat ook de kleur van da en wantjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Frustratie well spent, evenals het extra kwartiertje :) Wat een dotje, dit jasje is zeker zo mooi als het vorige!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie citatenverzamenling heb je daar :-)
    Het is jasje is weer prachtig, denk dat ik ook eens ga proberen gefrusteerd te naaien, vrees alleen dat ik er dan helemaal niks van bak

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een volhouders-naai-project, wauw! Echt schoon gerief, die olifantenjas.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ook deze is weer super!!! Hoe frustratie een goed iets kan worden ;o)
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nou zeg, dat heb je snel gefikst, alweer zo'n prachtige jas, mijn complimenten!!!
    Groet, Truus.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het is prachtig. En op zo'n korte tijd, chapeau!
    Goed dat je emmer der frustratie was volgelopen.
    Knap werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een verhaal en wat een energie !!! En wat een resultaat !!! Héééél mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  27. goed idee van de blauwe paspel. Straf hoor, in recordtempo een nieuwe jas. Die gaan zeker héél vroeg slapen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik dacht meteen bij de foto's: "Lap, die heeft zelfs niet tot zondag kunnen wachten!" Mooi hoor, 't staat haar prachtig. En in zo'n hoodiepatroon een jasje zien, kenmerk van de topppers zeker...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Respect! wat een supermooi jasje zeg en dat gewoon flans flans op 1 avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. amaai! je bent wel even mijn held geworden! echt mooi! eerlijk vond ik de vossen een iets leukere stof, ma de olifanten zijn ook echt super! en die strop op het hoofd is een beestig goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Zo leuk geschreven. Ik ben mee opgelucht.
    En tof jasje zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik was ook even bang dat er nog iets mis ging gaan... Maar neen: Hoera voor Zanne's warme olifanten jas!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. schitterend, zowel jas als bolleke! Wat een bolleke, zeg... 80/86?! Ik was nog aan het denken welke kleertjes ik kan doorgeven van Mitte naar Zanne. tzal niet vet zijn. Mevrouwtje meer-dan-een-jaar-ouder-dan-Zanne draagt nog 86 en beetje bij beetje 92.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Prachtig hoor. Is dit niet iets om in een tutorial & patroontje te gieten?! (hint, hint) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hallo, is het patroon van dit jasje verkrijgbaar?

    Grtjs
    anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anneke, helaas, dit heb ik 'zomaar eens' geschetst voor mijn dochter en nooit uitgewerkt voor verkoop ofzo, en ik vrees dat ik zelfs het papieren patroon niet meer heb liggen...

      Verwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!