zondag 15 oktober 2017

Badderen in stijl: de One to Hug badjas (gratis patroonoptie)

Ik zei het al, en hij is er al, maar ik vertelde er hier gewoon nog niets over: de One to Hug badjas. Het ontbreekt me wat aan blogtijd dezer dagen. Een schril contrast met het aantal naaisels dat onder mijn machine vandaan rolde, dus ik heb eigenlijk een hele afvuurvoorraad. Dus de koe bij de hoorns in plaats van de pistolet bij het zondagse rondlummelontbijt: ik maakte de voorbije weken genoeg badjassen voor een kraamafdeling bij volle maan, en vanaf nu kan jij ook aan de slag, want het patroon staat online!



One to Hug badjas is een gratis aanvulling op het originele jasjespatroon. Je hebt het originele patroon dus wel nodig om een badjas in elkaar te steken. Wat je niet nodig hebt, is veel tijd. Want het is echt een project dat je nog even fixt als je daags nadien op babybezoek moet. (Opgelet: de extra patroondelen passen niet op het jasje uit het boek, want dat kreeg een maatcorrectie bij het ontwikkelen van het losse patroon.)


Ik kon het niet laten het geheel toch van enige opties te voorzien. Je kunt de kap voeren of afwerken met biaislint, en je kunt de badjas sluiten met drukknopen of met een lint in de taille.


Bij Huis van Katoen zag ik zo'n plezant rijtje badstoffen op het rek liggen dat ik me wat liet gaan. Maar je kunt net zo goed een badhanddoek tot badjas verwerken. 

De meeste jasjes uit mijn collectie mogen de volgende maanden liggen wachten tot verse borelingen er in groeien, maar ik maakte er ook eentje in de grootste maat (een 86) en trok daarmee naar guitige Jitte voor wat aanfoto's. Die deden ons besluiten dat je het jasje, met een klein beetje verlengen en het gebruik van de omslagmouwen, ook nog wel voor een kind van 1 maat groter kunt gebruiken.


Je kunt de meest eenvoudige versie van het jasje kiezen in combinatie met de panden uit het badjaspatroon, maar voor Jitte ging ik voor de opties en zette ik oren aan het geheel. En een zakje. Ook schattig. :-) 

Jittes modellenwerk was toegewijd, en verder ook redelijk hilarisch. Ze bleef maar 'ieeeeeee' roepen tijdens het foto's trekken. Na een tijdje hadden we door dat ze dat enkel deed als ik mijn les op haar richtte, en dat het haar manier was om 'cheese' te zeggen. Het leverde in elk geval plezant beeldmateriaal op.



Voor het omboorden van de badjas heb je wel wat biaislint nodig. Ik gebruikte kant-en-klare tricotbiais, of reepjes uit de stof geknipt. Voor de versie van Jitte ging ik voor de boodstof van See You At Six, omdat die zo mooi bij de kapvoering past. 


Ik hoor hier en daar misschien wat biaisangst opduiken. Ik sneakte al op Instagram en kreeg daar de reactie dat ik er toch wat durf nodig is om tricot biais aan badstof te zetten. Maar eigenlijk is dat niet waar. Badjas is juist heel vergevingsgezind voor biaislint, in de handleiding lees je waarom. En uiteraard is niet-elastische biais ook een optie!


Nu al benieuwd welke kleintjes jij na het badderen in zelfmaak gaat stoppen. Hier is er alvast alweer eentje in de maak. (Een badjas. Geen kleintje.)


10 opmerkingen:

  1. Oh Riet, die badjasjes zijn zo mooi. En die foto's met Jitte maken het plaatje compleet! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zal gebadderd worden ,wees daar maar zeker van .
    Mijn jasje uit zo geknipt is goed gelukt , nu een one to hug en een badjasje .
    Op stoffenjacht dan maar zeker .
    Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo mooi dat ik er meteen eentje wil maken... hoewel wij geen badjasjes gebruiken! :-) Misschien toch eens verandering in brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een hele toffe aanvulling op het jasje! Ik hoor voorlopig nog tot de biais-bangeriken, maar mijn paspelangst heb ik ook overwonnen, dus wie weet...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo mooi! Ik moet dat jasje eens dringend aanschaffen! Perfect kadootjesgerief!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heel mooi badjasgerief! En dat het in weinig tijd kan, klinkt als muziek in mijn oren! Enkel jammer dat het niet past op de patroondelen uit het boek, daar had ik wel op gerekend. Mijne kleine man zit al aan 92, dus daarom nog twijfel om het patroon alsnog aan te kopen. Ik zet het op het lijstje voor Kerst, en laat het lot beslissen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. så fine :-)
    http://belladotte.momster.dk/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ohh maar zo mooi! Ik voel dat er een extra kerstcadeautje zit aan te komen hier! (ik ging pj's maken voor de girls, dat zou er perfect bij passen en het ziet er nog doenbaar uit tijdsgewijs, maar shht, niet verklappen he)

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!