donderdag 2 november 2017

Stories without endings: this is where the story doesn't end


***
| NIET HET SLOT | 

"Het laatste deel van de trilogie van vandaag gaat over het ontbreken van een zoon in dit huishouden. Iets waar niemand echt tranen om laat. Tenzij op dramaqueenmomenten. Dan wensen we weleens een portie stoerheid in da house.

Onze eerstgeboorne durft wel eens laten vallen dat ze graag een mannelijke speelkameraad had gehad. We hebben zelf geen antwoord op die vraag in huis (of toch niet de junior versie, voor ik scheve blikken van aan de overkant van de keukentafel krijg) maar onderstaande geleende zoon geeft Liv regelmatig de kans om 'one of the boys te spelen'. 


Het duo leerde elkaar kennen in de instapklas, waar hun deugnieterij ervoor zorgde dat er wat ouderoverleg nodig was. En zo werden hun moeders kind aan huis in elkaars huis. En kind aan zetel, kind aan keuken en kind aan de meeste gezinsfestiviteiten.


Ook steun en toeverlaat voor kleine en grote praktische en andere vragen. Meestal ben ik degene die de camera hanteer, als deze zoon, of zijn broer of zus, iets te vieren hebben dat vereeuwigd mag worden. Maar deze keer had ik zelf iets om te laten zien en gaf ik het fototoestel door. Na eerdere echtelijke vetes als er foto's moesten volgen na selfish sewing. Dus vroeg ik vriendin Anneke: "Zie jij 't zitten om foto's te maken van mijn blouse?"

Zo kwam het dat ze in mijn atelier belandde. Livs jurkje zag liggen. Van ooh en aah deed, en opwierp: die kleur zou onze Ferre ook heel goed staan. En gelijk had ze. Ik had nog stof over, en het was een uitdaging die ik niet kon laten liggen. Geef toe. Onze Ferre, die staat met fifty shades of green.


Ferre durft wel eens kat en muis spelen als ik mijn fototoestel bovenhaal. En gelijk heeft hij: gedwongen kinderfotografie is een slechts beperkt onderzochte maar steeds ruimer verspreide vorm van vrijheidsberoving in deze tijden van smartphone-alomtegenwoordigheid. ;-) 

Maar deze fotosessie gebeurde zonder vorm van dwang, integendeel: Ferre was heel blij met de trui en wilde heel graag 'helpen'.


En geef toe: dat doet hij op professionele wijze. Daags nadien pingde mijn telefoon: of ik nog iets van plan was met de trui, want dat hij hem graag meteen aan wou voor school. Egostrelend, de berichtgeving van de geleende zoon.


Het heeft iets feestelijks, die twee herfstkinderen, zo plechtig op de tuintrap. Wij moeders moeten gedachten onderdrukken die moeders van een zoon + dochter weleens op tafel leggen. Over verre toekomst stories, bij voorkeur ook without endings enzo. Ach. Dromen mag.


Hun story is er vooral eentje van heel veel lol. En daar zijn we blij om.

***

Ik maakte voor Ferre een Charlie van Zonen09. Qua breedte past hij perfect in een 134, die ik wat verlengde omdat ik hem zonder boorden maakte. De mouwen vielen wat lang uit, maar dat blijkt Ferre net leuk te vinden. 

Ik hou, al sinds de dip-dye hype, van stoffen met een degradé. Ik was dus meteen fan van Aronia 04. Meestal lopen degradé's horizontaal, de vertikale richting maakt de stof extra speciaal. En werkt, neem het van mij aan, afslankend bij selfish sewing. ;-) 



Dat afslankende was voor Ferre verre van noodzakelijk, maar spelen met de lijnen is ook een voordeel van de stof. 


Voor elk kleurtype een versie: Aronia bestaat ook in blauw en geel. En roze, voor echte waaghalsjongens. (Of voor meisjes. Dat kan ook.)


Stories without endings. Een mooie naam voor een prachtcollectie. De Lotte Martens Story op deze blog kreeg er weer een paar hoofdstukken bij. Ze telt intussen meer dan tien stukken, en het uit-het-rijtje-springen van de stoffen maken dat ze me telkens weer inspireren tot stukken waar ik fier op ben. Een verhaal dat nog niet ophoudt. Heel benieuwd welke hoofdstukken jij met de stoffen gaat schrijven. 

Info:
Voor deze Charlie gebruikte ik Aronia 04, tricot van 145 cm breed. Voor de buitenstof kom je toe met 1 keer de hoogte van het shirt, in mijn geval 65 cm voor een verlengde maat 134. Ik gebruikte dezelfde stof voor de voering. In dat geval heb je twee maal de hoogte van je shirt nodig, omdat voor- en rugpand volledig gevoerd zijn.

Wil je weten waar deze stof verkocht of binnenkort geleverd wordt? Informeer je bij de verkooppunten

2 opmerkingen:

  1. Riet, jij bent zo'n topper. Echt waar. Zo blij dat wij zijn met jou. (Hier moest nu zo'n hartjeskussende smiley in, maar af en toe weigert mijn mac dat. En ja, ik zou de bedrijfsfoon kunnen gebruiken daarvoor. Maar die bekomt nog van onze babbel ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog zo'n mooi exemplaar! Wauw. Knap gemaakt.
    Geleende zoon boft maar.
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!