woensdag 7 oktober 2009

Graag even uw aandacht...

... voor volgend opsporingsbericht.

Een paar jaar geleden kreeg ik een oude naaimachine van mijn grootmoeder, die toen naar een rustoord verhuisde. Het ding had een krachtige motor. En na even wennen werd ik ook bedreven in de soortement kniezwengel die je moest uitvoeren om het te laten werken. Maar jammer genoeg sloeg het vaak steken over. Daar kon - ook na grondig nazicht - niets aan verholpen worden. Machine in de kast dus.

Tot vandaag! Op zoek naar een borsteltje om mijn naaimachine van een ellendig 'stofbeest' te verlossen, vond ik een kleine schat. Bij die oude machine zitten 10 voetjes, en die blijken te passen op de machine die ik nu gebruik!

Alleen: er zit geen handleiding bij en ik zou niet wéten welke aardigheden ik met die dingen aankan. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit ergens een rits ingezet, ik stik 'altijd rechtdoor' en achteruit op de hoeken. Ik ben een ware leek. Nummer 1 is een gewoon voetje, maar naar de functie van de andere negen heb ik het raden.

Daarom: iedereen die inlichtingen kan verschaffen over het nut van onderstaande objecten, gelieve dringend contact op te nemen met ondergetekende. Ik heb ze voor de gemakkelijkheid genummerd. Discretie verzekerd, en eeuwige dankbaarheid zal uw deel zijn.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.
En dan een kleine p.s. voor de lieve dames van de kribbe. Erg attent dat u mij van mijn uit de hand gelopen zwangerschapsdementie probeert af te helpen. Ik geef toe, ik wil al wel eens iets vergeten. Maar ik ben heus nog op de hoogte van de naam die we aan onze dochter hebben gegeven. U hoeft hem niet met stylo op haar handje te schrijven.
Ik heb begrepen dat u daar zelf ook al achter was, want u heeft een poging ondernomen om de bewijzen te wissen. Maar u weze gewaarschuwd: ik heb het gezien!
Allez. 't Is goed, voor deze ene keer. En ik snap dat dat handig is voor de stagiaires. Ik ben al lang blij dat ze niet Marie-Antoinette heet.

14 opmerkingen:

  1. Wat een exotische voetjes, ik kan niets thuisbrengen. (niet dat ik er veel verstand van heb)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nummer 4 is om rolzoomkes te maken, dat krulletje vouwt de zoom om dat dan meteen vastgestikt wordt. En zou nummer 8 zo'n vrij voetje zijn, om wild mee in het rond te stikken, zoals free quilting. Is 9 een ritsvoetje? Alleen 4 weet ik dus zeker, de rest zijn gokjes, succes ermee. Je blogt toch ooit al de gevonden oplossingen, hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zal het eens vragen aan moeder 'snit en naad'. Maar omdat ze 'snit en naad' heet en niet 'computer' zal ik dat eens doen als ik daar ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb trouwens ook nog een nonkel met een naaimachinewinkel (maar helemaal computerleek). Ik kan de fotootjes er eventueel eens naar opsturen met de post.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alvast bedankt!

    Rolzoompjes. Dat testen we eens. En wild in het rond stikken lijkt me ook wel wat. :-)
    Ik blog zeker de oplossing van het mysterie, met vermelding van eventuele testresultaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Idd 4 is een rolzoomvoetje. Ik heb dat ook maar ik snap begot nie hoe dat zou werken...
    En ja ik denk ook dat 8 een 'vrij' voetje is, zo eentje waarmee je dan ook dingen kan gaan borduren met je machine (very basic borduren dan wel!). Je kan je stof dus vrij bewegen onder je voetje.
    En nummer 9, is dat niet om gewoon recht te stikken? Ik heb van mijn schoonmoeder een magneet met een rechte kant gekregen om op de stopplaat te 'kleven' zodat de rand van de stof netjes naast die rechte kant glijdt en je zo dus de hele tijd mooi recht stikt. Dit voetje doet me daar heel erg aan denken.
    Ik zou denken dat nummer 5 een ritsvoetje is...

    Ik ben ook benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. van voetjes geen verstand maar zééég, haar naam op haar hand? hoe verzinnen ze het!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmm, die van mij zien er helemaal anders uit maar ik doe een poging:

    1 - ik denk een soort ritsvoet met een hulpstuk iets verder van de kant toch recht te stikken
    2 - hier zou ik mee zigzaggen
    3 - geen flauw idee
    4 - idd. voor een rolzoompje
    5 - voor knopen
    6 - als deze onderaan een groefje heeft, helemaal rechtdoor, dan is het een onzichtbare ritsvoet
    7 - standaardvoetje?
    8 - lijkt op ne Free motion embroidery maar als die machine al echt zo oud is zal het eerder een voet zijn voor knopen
    9 - ritsvoet/piping-voet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En dan de antwoorden van moeder 'snit en naad':

    1. ritsvoet met geleider, je kan er dus ook een stiksel mee geven op een bepaalde afstand van de rand door de geleider op die afstand in te stellen
    2. knoopsgatenvoet (als er onderaan gleuven in zijn waarin de dikkere boorden van het knoopsgat in kunnen schuiven)
    3. ?
    4. om rolzoompjes te maken (zoals de zijkant van zakdoeken)
    5. om knopen aan te stikken. Daarvoor moet je je machine instellen op ter plaatse stikken (bij ons moeder haar machine knop vanonder in het spoelhuis) en dan de steek op zigzag instellen. Op het einde wel goed vastmaken, want anders vallen de knopen eraf als je aan het draadje trekt, zoals bij gekochte kleding.
    6. waarschijnlijk om een bepaald soort zoom te maken (je zou de onbekende voetjes ook eens aan de onderkant moeten fotograferen)
    7. om te borduren (dan zouden er onderaan ook gleuven in moeten zitten waarin het dikkere stiksel schuift)
    8. ?
    9. ritsen-/pipingvoet waarlangs je zowel links als rechts kan stikken

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben vrolijk over de fotos van de voetjes heen gewalst (ik wíl wel verstand hebben van naaimachines en wat je ermee kunt doen, maar voorlopig is dat er nog niet van gekomen). Maar ik lees vooral het woord "zwangerschapsdementie". Is dat een overblijfsel van 9-maand-Liv-in-de-buik, of is dat goed nieuws. Zoiets als Liv-de-kleine-spruit wordt straks Liv-de-grote-zus? In dat geval: proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor de uitgebreide reacties! Ik neem ook eens foto's van onbekende onderkanten.

    En: neen hoor, gewoon een overblijfsel. Of zelfs helemaal niet: gewoon een excuus waar ik me achter verschuil om een verklaring te vinden voor een algemene staat van vergeetachtigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. haha :-) hier ook een algemene staat van vergeetachtigheid. Kheb de voetjes eens vergeleken met mijn machine, maar kan niet direct iets thuisbrengen dat nog niet gezegd geweest is. Kzou toch eens vragen waarom ze haar naam op haar handje gezet hebben... Kvind dat gelijk zo erg, weten ze niet hoe hun kindjes noemen misschien? Zo triest. Kijk er nog minder naar uit, om mijn dochter naar de créche te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, ze weten wel hoe Liv heet hoor. :-) Maar er waren stagiaires, en de naam op het handje is makkelijker dan plakkers op de kleedjes die de kinderen er toch af prutsen.
    Ik ben eigenlijk héél tevreden van onze kribbe. De eerste twee dagen brak mijn hart, maar na een weekje was Liv alles gewend, en nu spartelt ze van plezier als we er binnen wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ach ik had er alleen 1 en 4 uitgehaald, de rest ken ik niet, ik gebruik altijd mijn ritsvoetje, onnozel hoor, maar die 'opening' is groter dan bij het gwone voetje en dus kunt ge dan beter zien waar ge stikt...
    haha zwangerschapsdementie, wat ben ik toch een gelukzak dat ik me daar al bijna 10jr achter kan schuilhouden!!

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!