dinsdag 3 november 2009

The Neverending Story

Mijn verlengde weekend eindigde met een buikgriep. Dat zei de dokter vanmorgen. En ik bleek 'de 6de beller' op het werk, want de bedrijfsarts zei het daarnet nog eens. Dus lig ik in de zetel, afgewisseld met het prikloos maken van halve glazen cola, het enige wat ik verdraag. En met het afsteken van ellenlange monologen aan de telefoon. Of op dit blog. Want zieke mensen zagen. (Zeuren. Voor de Nederlanders onder ons). U wordt hier dus willens nillens blootgesteld aan een eindeloos en onsamenhangend relaas van mijn weekend.

Een weekend ...

... waarin er ramen werden uitgeplakt, zodat Livs vake en ik van top tot teen onder de pleister hingen ...
... met dit bevredigend resultaat ...
... en met het gevolg dat Livs Opajan pleistervrije oppas speelde ...
... en zijn kooroptreden oefende met Liv op de arm, waarbij hij haar sokken onorthodox hoog optrok ...
... wat Liv zich allemaal liet welgevallen, tot Opajan op de blokfluit naar de toon zocht.
Waarop Liv telkens in wenen uitbarstte.
Waarop er werd verondersteld dat ze net als Mozart muzikaal is en gevoelige oren heeft.
Waar ik nog niet zo zeker van ben.

Waar ik wel zeker van ben: ze is in elk geval nog een tijdje happy single.
Want ze ontwikkelde dit weekend de vreemde gewoonte om vijandelijk te blazen en met opgetrokken neus scheel te kijken naar speelgoed dat haar erg interesseert.
Hoe gaat dat kind ooit aan een lief geraken ...
... maar ik dwaal af. Een weekend dus, waarin ik ook de nis in de woonkamer van behang voorzag...
... wat naar 'afwerkingsfase' ruikt.
Wat een verademing is.
Gezien die woonkamer er een paar maanden geleden nog zo uitzag...
... waarna het was gepermitteerd dat ik ook nog iets deed wat ik leuk vond. Een kleedje maken bijvoorbeeld. Voor Liv.

Een tijdje geleden tikte ik voor 8 euro dit overalletje op de kop, op een tweedehandsbeurs. Ik was daar héél blij mee, want ik had identiek hetzelfde ding vorig jaar in mijn handen gehad in de winkel. En daar kostte het er 60.
Allerheiligen, dus familiefeest. Om het voor de iets ouderen van dagen duidelijk te houden dat het hier een dochter betreft, riep Livs outfit om een iets vrouwelijker touch. En wat is er vrouwelijker dan een overgooier? (Voor een baby dan toch...)
De stof heet 'Kakadoe' en komt uit de Vermiljoenshop. Ik ben helemaal weg van die grappige vogeltjes. Het stof was misschien iets te stug voor een kleedje, maar daardoor ging het een beetje 'staan' en dat vind ik juist leuk. Want meestal komen kleedjes pas echt tot hun recht als kindjes zelf recht kunnen staan, vind ik.

De stof verwerkte heel makkelijk. Wat niet gezegd kon worden van het rommelruitje wat ik voor de voering gebruikte. Maar de combinatie van dat groen met een paars ruitje doet het wonderwel goed, hoewel ik eigenlijk niet zo van paars hou.

Vooral de achterkant van het kleedje vind ik er heel leuk uitzien.
Heel eenvoudig patroontje, makkelijk zelf te maken op basis van een kleedje dat je hebt liggen en dat ruim past.
Ik zag het onlangs eens op iemands blog als kliederschortje, sorry, ik weet echt niet meer waar. Ook bruikbaar voor jongens dus, in een iets rechtere versie en in toile cirée in plaats van katoen. Als je geen voering gebruikt, gewoon een biasbandje rondom, kan je het zonder knoopjes maken op de schouders, want het is breed genoeg voor over het hoofdje. Ik probeerde dat eerst ook, maar dan met voering. Om dan tot het besef te komen dat ik dat van z'n leven niet meer gekeerd kreeg na het voeren... Het werd een soort van oneindige lus. Zoals in de truc met de papieren ringen.

Toch maar met knoopjes dan. In de reeks 'mijn allereerste keer', vandaag: knoopsgaten.

Het vergt nog wat oefening. En een nieuwe naaimachine, misschien.

In zijn geheel ziet het er zo uit.
Je kan het als je wil dus ook meteen uit één patroondeel maken. Ik deed dat niet, omdat ik aanvankelijk dacht dat ik een knoopje onder de oksel nodig had om Dokter-Bibber-gewijs het kleedje over Livs hoofd te kunnen trekken zonder dat ze het merkte. Maar dat was voor mijn voering-ontdekking. En met dit format is ze ook erg tevreden.

Al lag ze al gauw op de mat met haar poep (achterwerk, alweer voor de Nederlanders) in de lucht.

Vrouwelijkheid. Er is nog werk aan.

P.S: Het werd me in de reacties lief gevraagd, dus ik tekende voor dat kleedje even het patroontje uit. Maat 74 ongeveer, maar naar believen verklein/vergrootbaar aan de hand van een passend kledingstuk. Liv heeft nu iets tussen een 68 en een 74, maar er moest nog een pakje onder. Plaats van knopen en gaten best pas bepalen als je het eens hebt gepast, en niet volgens wat hier getekend staat. Ik voorzag ook nog een knoop ergens in het midden van de rug, om beide rugdelen samen te houden. Maar daarvoor moet je het zeker eerst eens passen. Print onderstaande pdf's zonder verkleinen op A4 en plak ze teken elkaar zoals aangegeven.

21 opmerkingen:

  1. Die foto van Liv fronsend naar het speelgoed is echt hilarisch!!
    En eigenlijk is ze toch echt een model, he, hoe spontaan ze steeds op een foto staat :):).

    Veel beterschap daar, buikgriep is echt de minst fijne ordinaire ziekte. Blijf dus maar ver uit mijn buurt :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,
    Ik lees al een tijdje mee op je blog omdat ik je schrijfstijl zóóóó leuk vind (en veel van wat je schrijft erg herkenbaar is in ons jonge gezin, haha); complimenten dus!
    Enne...Beterschap hoor! Ik lig ook lekker in m'm bedje met een beetje de grieperitus :( Nooit leuk.
    Groeten Alies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. herkenbaar:
    grootouders en hun wonderkleinkinderen; babysmoelen (volgens mij zou marcel dit wel lollig vinden, geef toe, toch geen slechte partij ;-)
    afwerkingsfasen en verademing (hoewel, graag meer van dat!)
    en verder: jouw beurt om verwend te worden dan? krijg je vast wel voor mekaar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat kleedje, hoe kom je er toch op, het lijkt al super ingewikkeld als ik het lees, dat ik amper kan begrijpen dat je zoiets kan uitvinden.
    Chapeau zenne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Héél mooi kleedje!
    De rug ziet er inderdaad leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super kleedje. En dat zonder patroon...sjapoo!!
    Ben ook helemaal wild van het behangetje in de nis!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou erg graag de maten van het jurkje willen weten... wil je me ze geven? Of heb je "gewoon maar iets gedaan"?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Moosmade: ik heb het bericht even voor je aangepast, zie hierboven!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. :) Haha, ik moet zo lachen met dat van die happy single!!! Leuk, dat behangetje in die nis, was van bij Priem zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is je woonkamer mooi geworden! En dat jurkje is echt heel schattig!
    En heel veel beterschap hoor, buikgriep is echt vreselijk :(

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat kleedje... heel mooi!! Ik heb hier ongeveer hetzelfde plan liggen om te maken, maar dankzij jouw beschrijving wordt mijn plan weer wat concreter. Bedankt!
    Maar het Livke erin... nog veel schattiger! Zo'n grappige snoeten dat die kan trekken seg. Vooral die 'zie mij hier zitten op de tafel' vind ik geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind die nis in de woonkamer echt heel mooi!
    En het jurkje inderdaad ook. Ik wil ook al een tijdje zoiets maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Héél leuk kleedje! En Liv die fronst, hahahaha, ze zal net WEL aan een lief geraken want het is een meissie met pit, das duidelijk.
    Trouwens, hoe heb je die pdf's gemaakt en op je blog gekregen. Ik wilde zelf nog een patroontje maken van m'n kleine tas van de give-away maar ik ben op de sukkel met dat patroonblad.
    En voor het geval je buikgriep nog niet over mocht zijn: véél beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ohja, en wat mama en zo schrijft is helemaal echt waar, jij schrijft bijzonder mooi... had ik dat al eens gezegd? Dan ben ik nu ook aan het zagen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het idee voor het kleedje is super ! Ik heb er meteen ook eentje gemaakt... Bedankt voor de tip !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @liesel: nee, vanuit de living van mijn schoonouders in de jaren '70! Livs vake wordt dus teruggeflitst in de tijd.

    @eloleo: dankjewel. En dat patroon: inscannen, overtrekken in illustrator, en inladen op een oude site die we nu niet meer gebruiken. Daar ben je niets mee hè :-). Breng de boel eens mee, misschien kan ik helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb gisteren je blog ontdekt, erg leuk! Zag een tijdje geleden op een andere site soortgelijk kleedje, maar zonder patroon. Dus dank je voor de PDF, nu kan ik aan de slag en proberen om voor mijn nichtjes zo'n lieve kleedjes in mekaar te knutselen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hi, vondt je blog via deze leuke link met patroontjes: http://eloleo.blogspot.com/p/gratis-patronen_07.html
    de uitleg was heel duidelijk, dankjewel

    Als je zin hebt kun je momenteel op mijn blog meedoen aan een win-actie / give away en nodig gerust al je volgers ook uit, hoe meer zielen hoe meer vreud. Gewoon volger worden en een berichtje achterlaten:
    http://8r1id-bobbeez.blogspot.com/2010/04/win-actie-of-meteen-2.html

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vond via een link je blogpost. Wat een fijn en simpel patroontje! Ik ben meteen aan de slag gegaan. De eerste poging was mislukt, ik had tricot gebruikt want dat had ik nog liggen. Maar dat gaf niet zulk mooi resultaat. Voor de tweede poging een mooi katoentje gebruikt. Dat was een stuk mooier. Dus mijn dochter heeft een mooi nieuw jurkje voor de pasen. Bedankt voor het posten van het patroon.

    Miss-regina.blogspot.nl


    BeantwoordenVerwijderen
  20. zeer leuk
    en ga het zeker opslaan voor als er een meisje is waarvoor ik iets moet maken

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een super jurkje en schattig kindje!
    Ik ben echt een leek in patroon tekenen maar zit te trappelen om deze te maken in maat 98. Wie o wie kan mij op weg helpen?? Groetjes kim

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!