dinsdag 15 februari 2011

De jurk zonder gewring

Het leukste aan heel dit naaidinges vind ik die kleine portie uitvinderschap. Iets van dichtbij bekijken en uitdokteren hoe het in elkaar zit. Twee technieken samenvoegen om iets te krijgen net zoals je 't hebben wil. Een paar stukken stof nemen en je proberen voor te stellen welke 3D-vorm je krijgt als je ze in elkaar puzzelt.

De trouwe lezer heeft misschien De Saga Van De Blinde Rits gevolgd. Ik zat me een hele tijd af te vragen hoe je een blinde rits inzet als er ook een beleg of voering in je werkstuk moet. De aanschaf van een blinderitsvoetje, dat was één ding. Want voor die aanwinst leverde ik gedrochten af. Die achteraf bekeken de term blind verre van waardig waren. Ik dissecteerde ettelijke kledingstukken. Knipte er zelfs één uit elkaar. Om eindelijk tot een bevredigend resultaat te komen. Om dan een paar weken laten op deze prachtige nieuwe blog eenvoudigweg de uitleg te vinden. Een schoolvoorbeeld van "ge had dat ook gewoon kunnen vragen, niet?"

Enfin. Eens ik het kon, was het blinderitshek van de dam. Het begon met het kleedje voor kleine Noek. Haar mama had een pracht van een A-lijntje aangeschaft. Maar veel sneller dan je zo op 't zicht had gedacht, geraakte het ding niet meer over Noeks hoofdje. Dus zette ik een blinde rits in de zijnaad. Vervolgens voorzag ik in mijn volgende A-lijntjes ook een blinde rits. En ontstond mijn nieuwe leuze:

Een jurk zonder gewring is een mooi én handig ding.

De tandwieltjes in mijn hoofd trokken zich piepend op gang. Er borrelde iets en het was niet meer tegen te houden. Nachtelijk gepeins tekende honderd jurkjes in mijn hoofd. Gezocht: een alternatieve manier om een A-lijntje te maken dat je dochterlief kan aanspelen zonder dat ze het in de gaten heeft. En zonder rits, gewoon voor de lol.

Ik vond ook meteen een slachtoffer voor mijn ontdekkingsdrang. De dames van Het Leuvens Stiksel riepen 'Secret Valentine' in het leven. Een leer-de-mensen-van-je-naaiclubje-beter-kennen-actie met geheime cadeautjes. Mijn doelwit bleek, volgens de wondermooie Valentinesite, een dochter van bijna 1 te hebben. Ideaal. Eénjarige zijn bijzonder schattig in jurkjes, wegens mollige waggelbeentjes. En toch waag je je liever niet aan een aankleedgevecht met zo'n hummeltje.

Ik liet me inspireren door de pyjamakont...

... van onze jongste telg (die hier toch ook af en toe een plaatsje verdient)...

... en ik maakte dit:

Een - op één scheef knoopsgat na - betrekkelijk goed gelukte rugsluiting die, in open versie, bestaat uit een geweldig groot gapend gat om de desbetreffende dochter doorheen te steken. Ik haalde me zo'n bibberspelletje uit de wetenschapsles voor de geest. Het kleed moest over haar hoofd en het lampje mocht niet gaan branden.

De voering in het kleedje krijgen was eventjes een ander paar mouwen. Normaal gezien is de regel bij zo'n vraagstuk: neem mee naar het Stiksel en roep daar "ik heb een keerprobleem!". Dan gaat het gezamenlijk brein aan het draaien en komt er binnen de kortste keren een oplossing, die op al dan niet originele wijze met de mensheid wordt gedeeld.

Deze keer moest ik de klus zelf klaren, ik mocht immers mijn Secret Valentine nog niet verklappen. Dus ik noteer in mijn hoofd: als ik nog eens miniversies maak van projecten, doe ik dat meteen op poppenmaat. Dan heeft mijn kroost er later ook nog wat aan.

Maar in elk geval, ik kwam tot een bevredigend resultaat. De voorkant kreeg wat 'foliekes' met reuzenzak, knoopjes, stiksel en bias.
En hoewel het enige staande kind in mijn huishouden eigenlijk al een dikke maat groter draagt, moest ik het haar toch even kunnen passen. Bibberspel: geslaagd! Het stond een beetje strak rond haar bolle lijfje, maar ze geraakte probleemloos door het 'gat'. Ik droom van de dag waarop ik mijn kinderen uitgebreid en gewillig kan laten poseren voor een schoon behangske of in gezellig huiselijk decor, zoals je hier en hier zo vaak ziet. Het resultaat van mijn sessie was fotografisch lang niet zo sterk, maar wel vrolijk!

Ik heb nog net genoeg 'Berenbos' (Vermiljoenshop, nog steeds te krijg maar wel een andere kleur) voor een exemplaar voor Liv in de juiste maat. Zeg eens, doe ik het stap voor stap en ziet u iets in een tutorial en patroontje? Waarschijnlijk bestaat dit al ergens op het web, hoor. Maar ik had toch maar mooi een tijdje 'uitdokterplezier.'

64 opmerkingen:

  1. straf goed gevonden jong!!! Echt mooi, en zo doorlopend die tekening, moedig, effenaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, goed bedacht en met een schitterend resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geniaal weeral! Ik vind dat ook altijd leuk, als mijn hersenen op hol slaan :-) Maar die van jou slaan toch alles hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het jurkje is gisterenavond op 't stiksel bewonderd geweest! Wondermooi en zooooo mooi afgewerkt, heel knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha, en ze zwiert er dan ook nog zo lekker mee, die schattige Liv! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amai, schitterend gevonden zeg en het staat haar beeldig! Een pluim voor de mama ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En daar is het weer... Dat super mooie schattige kleedje dat gisteren heel Het Stiksel in zijn ban had! ;-)
    En Liv die doet dat geweldig hoor! Zo een zotte snuit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schitterend idee...En de afwerking !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Stap voor stap! Stap voor stap! Stap voor stap! Ah ja, hier zit er een dochter aan te komen die nu al droomt van zo'n kleedjes! Ze stampte de hele tijd terwijl ik het las :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amaai Riet, je creaties worden steeds mooier! Ik neem me al jaren voor om te leren stikken en stelde het altijd uit maar jij geeft me wel moed om ermee te beginnen... Mijn oudste paste van kleinsafaan zes maanden in haar kledij maar mijn jongste dochter groeit meteen uit alles uit en ik herken het probleem van de kleedjes die ( hier na een maandje) niet meer over het hoofdje raken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey Riet, ik heb het gisterenavond van dichtbij mogen bewonderen... petje af! Zowel voor het idee, de stofkeuze en zeker niet te vergeten; de perfecte afwerking!! zeer mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ongelooflijk knap werk en het dametje ziet er vast betoverend uit in dit leuke jurkje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Daar heb ik geen woorden voor! Schoon, héél schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb het kleedje gisteren ook kunnen bewonderen (zo mooi, iedereen met een dochter hoopte stiekem dat het voor haar was ;-)) en wil zeker een stap voor stap, want moet mij eindelijk eens aan kleedjes voor m'n dochter wagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    (dat is de stilte van de grote bewondering, prachtig!)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. TUORIAL yes yes, PLEASE!! Prachtige uitvinding!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig!
    Dus ja graag stap-voor-stap en een patroontje (maat 92/98?)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ah Sigrid, jij hebt geluk, dat is Livs maat, jij zal niet moeten 'omtekenen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Maar Riet. Dit is geweldig. Dit is echt zoooo schoon. Ik blijf maar kijken en kijken.

    Ik vind dat zo straf en tof he...van die madammen die zo iets uitvinden en hun eigen twist geven aan een ontwerp. Sterk. Geniaal. Bewonderenswaardig.

    Ik ben dus compleet voor het stappenplan.

    En trouwens, uw Liv doet dat geweldig! Ik ben helemaal verkocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Héél mooie stofjes. En die dochter doet dat ook geweldig hoor! Tegen dat die 5 is zoals de meisjes in de andere blogs, dan vraagt ze bij elk nieuw maaksel: gaan we een foto nemen mama?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wel. Daar word ik nu stil van zie. Wat een prachtjurk. Een patroontje dringt zich op (en het liefst ook voor een zesjarige!)... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Echt prachtig!!! Patroontje is altijd welkom!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Gij uitvinder gij!
    Super idee en superschone uitvoering!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Is dat het kleedje dat me dit weekend door Lies werd aangekondigd als fantastisch? WOW!! Heel slim gezien en prachtig geworden..

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wow erg leuk en een patroon lijkt me super!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dat 'uitvinderschap' is inderdaad het leukste aan naaien, vind ik. Ik heb het dit weekend nog mogen ondervinden. Zelfs een stom ding als een gordijn stikken bleek een uitdaging. Uiteindelijk vond mijn man hoe het moest. Straf.
    Da's natuurlijk niks in vergelijking met dit geestige kleedje. Goed gevonden zeg!
    En zo mooi dat die berenstof gewoon doorloopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Knap, er waren veel mama's jaloers gisteren op het stiksel!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Met de mond open even bewonderd, amai zo schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. waaw seg, hier is de open mond van bewondering.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Echt knap, hoe je dat ontworpen/uitgedokterd hebt! Wow...
    En je dochter doet dat lang niet slecht, dat poseren ;)

    (en iets totaal anders, maar waar kocht jij je blinderitsvoetjes? Ik kom namelijk in dezelfde steden als jij-qua wonen en werken- maar ik zou begot niet weten waar ik zoiets moet vinden)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig kleedje zeg!! Ik kan niet wachten op een patroontje en tutorial - laat maar komen zou ik zeggen !!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik zeg volmondig 'ja' tegen een tutorial en patroon!! Van een persoonlijke uitleg ben ik ook niet vies, dus misschien moeten jullie bij het stiksel eens een 'lesavond voor niet-Leuvenaars inrichten'? ;-)
    Het is alleszins weer een prachtexemplaar. Ik verbaas mij altijd over jou inzicht in die dingen! *bewondering*

    BeantwoordenVerwijderen
  33. dat van dat poseren valt nogal goed mee vind ik hoor!
    ps nu vrijdag ok dan voor jou?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Woow mooi!!! Ga maar voor die tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Voor mij ook de tutorial graag! Het is een prachtkleed!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. oohh en aaah! wat een mooi kleedje

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Dat Livke vind ik zo een guitig kind en natuurlijk roep ik: "Tutorial". (en misschien moeten we dat dan maar als maand projeect maken?)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Dit is één van de mooiste jurkjes die ik al gezien heb! 't Model, de stof. Ik vond dat berenbos prachtig, maar zó wit... In deze combinatie is het gewoon perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ah, zucht, schoon kleedje, vrolijk kind. Het is goed geregeld daar in het Leuvense. Als er nu nog een stap-voor-stap-verhaal volgt kunnen wij dat hier in "den Holland" ook eens proberen. Het vrolijke kind heb ik al voorzien

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Dat kleedje! Hoe mooi!! Ze staat er echt geweldig mee, ze ziet er echt een deugniet uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @JJ: ik liet dat meebrengen door mijn schoonzus, van bij Van Rooy in Mechelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik wil dus gewoon even buigen en roepen: LAAT MAAR KOMEN DIE HANDLEIDING! Sjieke dinges!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Doe maar een tutorial! :)
    Ik heb een achternichtje, waarvan de ouders zot zijn op zelfgemaakte dingen... :) En 't is een bezig bijtje! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Een stappenplan en een patroontje voor een maat 92 zou ik zeker ook zien zitten! We hebben allemaal zitten kwijlen op dat jurkje. Het was fantastisch, leuk, speels en zo knap ineen gestoken!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. dju, ik had gehoopt op een geheim adres in Leuven... want ik ken daar alleen de Singerwinkel (en daar naai ik niet mee en ik betwijfel of die 'vriendelijke' dame universele voetjes verkoopt)

    In Mechelen kom ik zo rap niet :(

    BeantwoordenVerwijderen
  46. awel, ik laat het uitvinden aan u over en volg dan mooi de handleiding! want dit is een heel schoon jurkje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Prachtig kleedje! De combinatie van de stofjes en de kleuren maakt het helemaal af! Hopelijk komt er een stappenplan!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. En op zo'n moment weet ik weer waarom ik baal dat ik niet kan naaien. Zo onwijs mooi dat jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Super geslaagd, groot applaus!
    Dus laat dat tutopatroontje maar snel komen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  50. ik heb het ideale stofje gevonden op de creabeurs in Brussel voor dit prachtige kleedje! Als je een proefpersoon zoekt om je tutorial in wording te testen, je weet mij te vinden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Geweldig!!!!!
    En die stof en die lach....
    super!

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!