zondag 4 april 2010

Een restje stof

Jana's wieg was dan wel een kraamcadeautje, ik maakte ze op vraag en dus niet echt als verrassing. Dus ik kon het niet laten nog een extraatje te voorzien met een restje stof, een kleine verrassing.

Eén van de laatste bijtjes verwerkte ik tot een muziekspeeltje voor aan het voeteind van de wieg. Met behulp van een lap vilt, wat bias, een knoop en een geopereerde speelgoeduil, moge hij rusten in vrede.
En dan had ik nog een klein stukje groen stof en dacht ik aan een overgooiertje. Ik zocht in de doos met Livs maatje 62 naar een passend kleedje om over te tekenen. En vond een katoenen hemdje. En kreeg toen volgende vreemde ingeving: "Zal ik om om 21u30 's avonds nog eens beginnen aan een ding met plooitjes, minimouwen en, lieve help, een beleg?"

Waar haalde ik het? Een beleg! Daar had ik me - buiten als in 'choco', flauhauw - nog nooit aan gewaagd. Omabetty schrok zich een ongeluk toen ik haar om 22u belde met vragen als: "Een beleg, stik je dat helemaal op 't einde aan iets met een vierkanten kraag?". Maar ze gaf me, behulpzaam als altijd, nog even de tip om het kraagje wat te verstevigen en ik begon aan mijn éénavondwerkje.

Patroontje tekenen van het hemdje (met de Omabetty-fleecedeken-met-speldjes-methode, superhandig, gewoon prikken en gaatjes verbinden)...
... na het knippen nog dit miezerig hoopje stof als overschot van meer dan 2 meter, dus best economisch gewerkt...
... en toen had ik dit!
Al weet ik nu hoe ik volgende keer nog mooier kan werken met dat beleg en al zit die kraag een beetje scheef, het mag er best zijn, vind ik zelf.

38 opmerkingen:

  1. Waw!!!! Mijn mond valt alleen al open van de manier hoe je het patroon maakte en het resultaat mag er zeker zijn!!!! Chapeau voor jezelf, echt waar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is wat ik noem: metekindkado-inspiratie! Helaas iets voor de zomervakantie, vrees ik.

    Echt een mooi hemdje. Dat je dat nog hebt kunnen stikken op zo'n korte tijd en met zo'n mooi resultaat... verbazing alom. Het patroon is toch goed gelukt en dat 'Hiervloogdebij'-spoor maakt het helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. amai die vriendin gaat blij zijn!! zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai, da's straf!
    Echt heel mooi.

    Enneuh, zou je die fleece-speldjes methode eens kunnen uitleggen?
    Ik heb nogal veel uitleg nodig :).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amaaaaai, ge hebt blijkbaar uw energie teruggevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt allemaal heel mooi!Ik was al serieus fan van de wieg, maar dat bloesje zeg, waaw!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi! Wat een moed om daar 's avonds laat nog aan te beginnen. Kleine Jana is een gelukzak.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Janina: leg een fleece dekentje op tafel (vouw het een paar keer dubbel, leg daarop patroonpapier, en daarop het ding waar je een patroon van wil. Strijk het pand dat je gaat tekenen mooi plat en prik rondom met speldjes. Voor rechte lijnen zijn twee speldjes op de hoeken genoeg, bogen speld je met een rijtje rondom. Markeer ook alle punten die je nodig hebt zoals knoopsgaten. Haal dan alles van het papier en verbind de gaatjes: ziezo, patroon! Voordeel is dat het niet uitmaakt of de andere panden mooi plat liggen tijdens het tekenen: daar prik je gewoon door. Het lukt vrij nauwkeurig: als je er gewoon rond wil tekenen maak je het geheel vaak een beetje breder en nu kan je mooi op de naden prikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De bel gaat hier ineens rinkelen. Zo simpel en geniaal, die fleecedeken-met-speldjes-methode! Niet alleen om het patroon van bestaande kleertjes over te zetten maar ook om een patroon uit een patroonblad-met-een-miljoen-lijntjes over te nemen. Dit ga ik straks eens proberen :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig!

    Het hele concept verdient een staande ovatie.
    Heel knap gedaan.
    En die wieghangermuziekdoos is ook supermooi, origineel en knap bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog vergeten te zeggen: zzzzzzzzzzzzzzzchoon hemdje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jana gaat schitteren in dit hemdje!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je bent een krak ,hoor.
    Nog nooit gehoord van de fleecedeken-met-speldjesmethode (bedankt Oma Betty) maar ik ga dat eens uitproberen met een jeans die versleten is en ik tegenop zie om volledig uit elkaar te halen.
    Zeer mooi bloesje trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. goed gevonden, die speldjes methode.
    en schoon bloesje geworden. Maar hoe lang was de avond vraag ik me toch af?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel schoon! En die speldjesmethode ga ik zeker eens gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Whow!! Wat een prachtig pakket in zijn geheel!!
    En de oma-betty-fleece-deken-methode, dat is gewoon geniaal. Dat vergeet ik vanzeleve niet meer!
    Dank u oma betty!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Maar zo mooi! Echt heel goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hoera voor oma betty!
    (en voor de mama van Liv!)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat mooi!
    En dat in 1 avond?
    Ik zal dat in 1 week nog niet voor elkaar krijgen. Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een inventief systeem met die speldjes. Geniaal, gewoonweg. En een mooi bloesje.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Schoon - eerst al die wieg zo prachtig gemaakt en nu de restjes ook nog op z'n mooist verwerkt!
    Ge kunt er wat van!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat Oma Betty maar snel een boek schrijft of zo. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. jawat! Okee, met een beleg werken, okee, zelf een patroon aftekenen maar zelf bedenken hoe je dat gaat doen met dat beleg: amai!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ik vraag me wel af.. wat zit er dan precies IN dat muziekspeeltje? Iets ontmanteld of koop je dat gewoon ergens?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Nimsa: ik heb bij Hema al een paar keer hetzelfde uiltje gekocht. Ik haal het muziekje er uit, maak het netjes terug dicht, en voeg het toe aan de uilenfamilie in Liv speelgoedcollectie...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik word denk ik ook een fan van Oma Betty. Want ik deed het nooit eerder zo, en het lijkt me heel logisch.
    En het beleg ziet er echt super uit, helemaal als ik bedenk dat je het zonder patroon heb gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mooi!!
    Die ik-maak-een-patroon-met-behulp-van-fleece zal ik zéker onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ubercute!! Echt heel erg leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ok, nu snap ik het volledig met die fleece en die speldjes!
    Dat is echt een goeie methode lijkt me!
    En leuk om te doen :).
    Merci voor de uitleg he!

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!