donderdag 12 september 2013

Een auto, een tractor en een prinses

Ik stond vanmorgen in de keuken, op het kantelpunt van nacht naar ochtend. Zanne wordt drie vandaag! Mijn ochtendlijke taak was: een hoop lekkers produceren tegen het ochtendgloren. Veel van het lekkers was al verorberd of ingepakt tegen de tijd dat het eerste daglicht onze huiskamer binnen rolde. Dus u moet het stellen met schemerige en korrelrijke feestfoto's. Maar wij hadden geen zon nodig voor een feeststemming vanochtend: de jarige was werkelijk door het dolle heen.

ochtendfeest 

Er kwam veel aftellen aan te pas de voorbije weken. Alsof drie worden ongeveer hetzelfde is als achttien. Volgens speelgoedfabrikanten is dat ook zo: officieel mag Zanne nu pas spelen met zowat al het speelgoed in onze kast, volgens de waarschuwingen op de verpakking. "Ik ben drie, nu ben ik hroot, kijk, zo!" riep ze, terwijl ze haar vlakke hand boven haar hoofd hield. De nieuwe fietsbel moet "op de hrote fiets, met de trappers, want ik kan dat, ik ben drie!". Als ze met die ingesteldheid op de fiets kruipt lukt het misschien zelfs, want ze is er bijna, ze heeft enkel last van drempelvrees.

De driejarige bestelde "een roze taart met een auto, een tractor en een prinses". Correctie, de bijna-driejarige wilde eigenlijk gewoon een auto en een tractor. Maar is fan van haar zus, dus liet zich regelmatig enige elementen influisteren. Ik had eerst wilde plannen met een prinses met moddervoeten en een boer die de prinsessenauto met zijn tractor uit de modder trok. Maar toen kwamen we op een ander idee voor haar feesttaart dit weekend (waarover later meer) en deed ik, om toch aan haar vraag tegemoed te komen, vanochtend exact wat me was opgedragen: een roze taart met een auto, een tractor en een prinses.

 een prinses een auto een tractor

De vulling is een pannenkoekentaart met Klop-Klop, Nutella en banaan. Aka een prima, zij het calorievol ontbijt.

 laagjes

De roze kleur komt van een eetbare spuitbus die ik vond op een plaats waar ze toevallig ook een prinses in suikerwerk en autokaarsjes verkochten. (Edit: de prinses leek van suiker, maar Zanne wist me proefondervindelijk te vertellen dat het plastic betrof...) Het vinden van een tractor was een opdracht voor Zannes vake. Die dankbaar van de - in een meisjesgezin zeldzame - kans gebruik maakte een echte Matchbox aan te schaffen. Drie keer raden welk van de cadeautjes vanochtend bij Zanne het meeste succes had...

Voor de traktatie voor de klaskameraadjes zocht ik iets in de categorie: 'snel klaar en volledig eetbaar'. Inspiratie vond ik in Zannes klassymbool dit jaar: een bloem.

bloemenveld

Ik kocht bloemen en blaadjes uit hostiepapier, bakte cake en prikte het geheel met een afgeknotte Mikado met witte chocolade aan elkaar.

bloemen op een rij

Zanne, mijn 'eeuwige baby', al drie jaar een wezen in huis dat:
- keikopt, wat resulteert in een grotere ik-doe-alles-zelf dan haar zus maar ook in veel grotere scènes;
- grapt en grolt en gevoel voor humor heeft. Vaak van het type 'ik zou haar moeten straffen maar ik kan mijn lach niet inhouden';
- een kind is van extreme emoties;
- tut, duimt en huidhongert, nog steeds snuffelt en voelt, een enorm moederskind is en dagelijks wel eens een "ik wil in jouw buik zitten" laat vallen;
- een aardig mondje Nederlands spreekt en het goed kan uitleggen, maar door het vele duimen zo erg slist dat alle S-sen, Z-ten en Sch's haar redevoeringen steeds een (nu nog schattige) peuterklank geven;
- fan is van al wat muziek maakt en ritme heeft;
- een extreem ontwikkeld reukorgaan heeft en bij elk snuifje van een onbekende of wat scherpere geur haar neus ophaalt en boos: "Ik ruikt dat wel!" uitroept. Geen makkie op de markt op vakantie tussen de vis- en kaaskramen;
- groot is voor haar leeftijd (1m04) en vooral grote voeten heeft (maat 28);
- weet wat ze wilt, en nog beter weet wat ze niet wilt.

Gelukkige verjaardag kleine grote krullebol!

Zanne3

42 opmerkingen:

  1. en zo hoord dat als je verjaart, taart bij het ontbijt! Gefeliciteerd met jullie meisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkige verjaardag voor Zanne! En wat een zalige taart :-) Mmmm zo zou ik er ook nog wel eentje willen voor mijn verjaardag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pannekoekentaart bij het ontbijt!! Schitterend. Mooie taart en nog mooiere cupcakes.
    Een dikke proficiat aan de hrooooote meid.
    Merci ook voor de spray-tip, ga ik eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. knappe karaktervolle meid, wat zal ze fier geweest zijn met die bloementraktatie, dat is nu eens echt tof gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dikke proficiat voor Zanne!
    Uw taart en attenties voor de klaskameraadjes zijn weer superorigineel!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dikke proficiat voor de mooie meid. Ziet er een superlekkere taart uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. en een ontzettend mooie meid is.

    Gefeliciteerd.

    "geniet maar van je kleine meisje, je kunt het nu nog doen"

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkige verjaardag Zanne! En natuurlijk ook een proficiat aan moeke en vake :).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lang Leve Zanne!!! Hiep hiep Hoera!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Topmama! Wat een heerlijke verrassingen maak jij toch voor haar.
    Jouw krullebol straalt geluk uit tot aan de andere kant van het land!
    Hoera!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw! Heerlijke taart! Zo productief zo vroeg op de ochtend!? Laat mij maar aan de andere kant van de tafel zitten: taart etend en tasje koffie slurpend dus.... Gelukkige verjaardag voor dat schattig kind! Liefs, Me

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hieperdepiep voor stoere jarige Zanne! Maatje 28, hroot is ze nu zeker. Al hoop ik dat ze niet mijn broer achterna gaat, die nu leeft op een 49 (enkel in Amsterdam bestelbaar...) en in de laatste kleuterklas de schoenmaat deelde met zijn juf.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoe schattig is ze ... hoera voor Zanne!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een ongelofelijk leuk ontbijt! Wat lief dat je zoiets bedenkt!
    Dit ga ik onthouden...

    Gefeliciteerd met 'stoere' Zanne!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een dikke proficiat voor het meisje met de mooiste krullen van de hele wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hieperdepiep voor hrote Zanne! En wat een verschil bij mijn eigen 3-jarige met zijn 93 cm en schoenmaat 23. Het 'ik zou moeten straffen, maar kan mijn lach niet inhouden' komt me dan wel weer heel bekend voor... Geniet er maar van :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. LOL, die Zanne, dat is precies een pittige dame. Geniet van je eeuwige baby en hiep hiep hoera voor haar!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Waar vond je die hostiepapieren versieringen?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoeraaaaa! We moeten dringend nog eens afspreken, zanne en Mitte, lijkt me een coole combinatie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Fijne verjaardag Zanne, en proficiat mama Riet!
    Liefs, Annelies en de jongens

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hiep hiep hiep hoera voor je vrolijke krullebol!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Gelukkige verjaardag voor uw jongste krullebol!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. maat 28? echt? Ik heb voor de meer dan 3 en een halve zoon gisteren nog maar een 26 gekocht, op de groei!
    Gelukkige verjaardag grote meid.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hiep hiep voor Zanne, geniet van je kleine grote meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Geweldig geslaagd, zowel de taart als de cake. Mijn dochter zou - mijn haar aspiraties om een boerinnenprinses te worden (dan kan je in een mooi kleed op een tractor zitten) - in de wolken zijn met zo een taart. Proficiat aan de grote meid !

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een feestpost ! Hieperdepiep voor Zanne !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Super! Mmm, lekkere taart, moet ik ook eens proberen! Gelukkige verjaardag Zanne!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. ziet er lekker uit Mmmmmmm, hiep hoi voor Zanne

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Proficiat voor Zanne!! En die beschrijving, man zeg, dat is precies of je hebt het over mijn jongste dochter (behalve de voorlaatste die op ons klein madammeke niet van toepassing is).

    BeantwoordenVerwijderen
  30. HiepHiep!
    Fijne verjaardag aan Zanne! Wat een leuke klastractatie!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Een beetje in retard, maar hip hip hoera voor Zanne! Wat een heerlijk ontbijt :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hier ook eentje met een voddeke aan haar tong, maar dan van het tutten. En nog een late proficiat

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Mooie taart en leuke traktatie. Een late gelukkige verjaardag voor de dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. hey! doe je niet meer van 0 1 2 3? groetjes, Mies

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een geweldige ode aan je dochter.
    Alsnog gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat laat, maar toch nog een dikke proficiat aan je dochter!!

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!