donderdag 29 augustus 2013

Waar wij gingen

Wij gingen daar waar het goed is, daar waar God is. Althans, daar waar hij volgens het spreekwoord ook met vakantie gaat. Daar waar we heen reden met boven de wagen het grote vraagteken "is kamperen met kinderen wel iets voor ons"? Ter plekke de gehuurde tent betrokken, twee weken in de zon wandelden en terugreden met het antwoord: "ja, dus". Ofte: intussen een identieke tent besteld voor de vatbare herhaling.

Wij gingen daar waar we, sinds lang, nog eens minder dan een half jaar deden over een boek. Wij deden dingen die er gevaarlijk uitzien. Maar dat niet waren, rekening houdend met het feit dat de fotograaf zich op de begane grond bevond zonder speciale lenzen.

stoere Liv

Maar toch was er opperste concentratie voor nodig.

in de touwen

Wij zochten in godvergeten dorpen naar een visnet. En vervolgens even lang naar vissen die bereid waren om in dat net te zwemmen, in woelige wateren vol kleuterwatertrappelaars. Wij vonden die vissen, tuurden met vier in de emmer en schonken hen daarna weer de vrijheid.

pont du gard

Wij aten Pain.

un gros pain

Wij bakten broodjes skottelbraai en tikten bij thuiskomst een toonzaalmodel op de kop. (Wij overwegen, als gloednieuwe fans, wat voor skottelbraaifeestjes er allemaal te geven zijn.)

broodje skottelbraai

Wij gingen naar een knappe, ruwe, uitgestrekte zoo waar je niet voor moet betalen en waar de dieren plaats hebben. En de bezoeker geluk als hij de dieren kan ontdekken. Een knap terrein, dat bij de dochters een "thuis hebben wij ook een Planckendaeltje" ontlokte.

montpellier

Wij draaiden een bordje mee met de talrijke straattheaterartiesten.

bordje draaien

Wij gunden beroemde bruggen geen blik waardig, gezien er daar ook muurtjes zijn waar je af kunt springen. Veel boeiender.

pont d'Avignon

Wij deden de waterfascinatie, waarmee beide broedsels zijn geboren, dagelijks alle eer aan. Wij staan te popelen om de opblaasdingen achterwege te kunnen laten. De jongste onder ons deed alvast een klein en gelukkig goed aflopend testje door bandjesloos een onverwachte sprong te wagen.

waterratten

Wij leefden gelukkig en nagenoeg handwerkloos. Ook het ambitieuze aan-de-tent-kruisjessteekproject werd uiteindelijk thuis gelaten. Ik zeg wel 'nagenoeg'. Want ik nam toch eens in die twee weken een naald ter hand. Maar dat was de schuld van de Crocs.

Ik heb een bloedhekel aan de vormgeving van Crocs en kon ze tot nu toe vrij goed uit het huis weren. Mijn excuses aan de liefhebbers, maar ik vind Crocs 'het woord lomp in een schoen vervat'. Hoe kleurrijk en praktisch ook. Voor volwassenen ben ik op geen enkele manier te overtuigen. Maar als kampeerschoeisel bedacht ik, in een zwak moment, was het misschien wel een handige manier om een paar schoenen minder mee te nemen voor de kinderen. Omdat ze snel aan kunnen en ook in het water mogen.

Wat een dwaling! Na 1 dag had de jongste der koters al een kanjer van een blaar, ter hoogte van die hardplastieken dop aan de zijkant. Tot zover mijn sprankeltje Croctollerantie. Ik stapte, de jongste op de rug gegord dus met veel controle over haar grijpgrage handjes, de plaatselijke naaiwinkel binnen. Ik liet haar elastiek kiezen, en twee knopen. Zonder enige inmenging in de keuze, onder het motto 'lelijker kan zo'n Croc toch niet worden'. Ik nam naald en draad en maakte, gezeten in een ligzetel en met tenen richting zwembad, een alternatieve een blaarvoorkomende sluiting.

crocs

Tot zover mijn enige handwerkdaad op vakantie. Dat was vorig jaar wel anders.

Wij lieten het thuisfront weten dat roze nagellak op vakantie ook op vingers mag.

het thuisfront

En dat het weer goed was en al de rest ook.

concentratie

En zo zijn wij weer helemaal opgeladen om er hier weer in te vliegen!

20 opmerkingen:

  1. Ik heb sinds een half jaar een mini janome, en hadden nog kei veel plaats in onze caravan. En ik heb toch alles thuisgelaten. Niks mee, alleen wat gezelschapsspelletjes en enkele boeken. Oh, en mijn nieuw kleed, de bijhorende knopen, en draad. Maar die knopen, die zijn er niet aangeraakt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke streek, daar waren we 2 jaar geleden ook! En ja, kamperen is leuk, dat ondervinden wij ook telkens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een zalige vakantie, wat een supergrappig verhaal! Ik zie het allemaal zo voor me... En jullie hebben het blijkbaar te pakken! Het kampeervirus! Daar geraak je NOOIT meer vanaf! Zij maar zeker!
    Fijn dat je weer terug bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Welkom thuis en welkom bij de kampeerclub. En nee, handwerken en kamperen gaan nu eenmaal niet samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt heerlijk. Ik neem toch altijd een haakwerkje mee voor bij de tent, en dat gaat ook nog

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er een heerlijke vakantie uit! Ook blij dat jullie terug zijn. Tijd voor weer wat leven in de brouwerij ;-) Tot gauw, Sara x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oooh dat klinkt plezant! herken ik daar de Pont du Gard? Daar zijn wij als kind ook geweest, heerlijk vertoeven ginds!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aaaah....kamperen in frankrijk....altijd een schot in de roos.
    Blij dat jullie zo genoten hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie foto's, en een leuk verslag. Ik zag het zo voor me...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amai, dat zag er heerlijk, mooi, ontspannend, ... uit!! Ik had hen deze zomer crocs sandalen gekocht (voor thuis & op reis weliswaar, niet als in 'dagelijks schoeisel') en die vielen precies toch goed in de smaak - geen blaren te bespeuren en eigenlijk nog niet zo lomp ;-) Misschien een tip voor volgend jaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoewel Flickr mij het zicht op enkele beelden ontzegt, kan ik uit de massa's anderen toch afleiden dat jullie leefden als een God in Frankrijk. Ik ben klaar voor nieuwe creatieve uitspattingen van een opgeladen duracellkonijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie streek, hebben we enkele jaartjes geleden ook bezocht maar dan zonder een tent, net een stapje te ver! Met volle energie het jachtige leventje weer in...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Blij dat jullie van je vakantie hebben genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kamperen is zo zalig! Op de foto's ziet het er daar een paradijs uit. En die Croc ziet er zo veel leuker uit! Blij dat je er weer bent :).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zag er leuk uit! En idd, crocs... Vreselijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. OOOh zalig! Wij gaan altijd kamperen en gaan volgende jaar (in de omgekeerde richting) eens kijken of een huisje ook iets voor ons is.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij dansten op de pont :) En ik tuurde naar jouw foto, maar toen stonden we er net niet. Dochter kreeg Crocs. En had een blaar op dezelfde plek. Voor mij genoeg reden om haar aan te manen enkel nog haar mooie sandalen of haar slippers te dragen...

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!