zaterdag 15 mei 2010

Zit m'n jasje goed...

Ik zal eens iets bekennen. Dat slechte weer van de voorbije dagen, ik had dat besteld. Liv had namelijk nog geen zomerjas. En omdat het me oncomfortabel leek om met een dikke dons door tropische temperaturen te waden, bestelde ik wat wolken. Een iets lagere temperatuur. Mijn excuses.

Goed nieuws vandaag: Livs jas is af!
Ik zag hem een hele tijd geleden bij Prutsen en vond het meteen geweldig hoe Kleine Pruts er als een dametje uitzag in haar jasje. Omabetty's oog was in Ottobre op hetzelfde jasje gevallen dus dat was beslist. Ik werk niet graag met ribfluweel en wilde graag een zomerse versie. Dus er werd in allerijl stof besteld bij Vermiljoen, ik vroeg aan Prutsen of een 80 zou passen, en Omabetty leverde me de uitleg en de patroondelen, overgetekend en uitgeknipt. (Oh nee, dat was niet het resultaat van een pruillip van mijnentwege of iets dergelijks. Ik vroeg gewoon of ik de Ottobre mocht lenen en kreeg het patroon kant en klaar. Toch handig, die Omabetty.)
Goede vooruitzichten dus: tegen Pasen zou het jasje wel af zijn.

Maar eerst nog Jana's wieg. Tig geboortekaartjes. Een relax-make-over. En zo werd het mei en had dat kind nog steeds geen jas. Intussen zag ik alweer een mooie versie verschijnen bij An.

Ik ging schoorvoetend naar Omabetty. Of dat patroon ook in een 86 in het boekje stond. Want Liv was intussen uitgezet in alle richtingen en een 80 zou misschien te nipt worden. En toen kon ik eindelijk aan de slag.

Het was denk ik de eerste keer dat ik iets maakte volgens een patroon uit een boekje. Nu kan je raar kijken. Maar lees mijn blog er maar op na: ik maak meestal héél eenvoudige dingen. Of dingen die ik zelf heb uitgevonden. Of dingen die ik namaak van dingen die al bestaan. Ik vond nog nooit de tijd voor naailes dus het ontbreekt me ook aan techniekenkennis. Dat merkte ik duidelijk toen ik met dit patroon aan de slag ging. 'Naai de mouwen hand in hand aan elkaar'. Heu? 'Vouw de stolplooien in de voering'. En in welke richting dan, dezelfde als die van de jas of net andersom?

Er zijn nu nog steeds drie zinnen in de uitleg die ik van geen kanten snap. Maar dat is ook niet nodig, want het jasjes zit in elkaar. Ik ben er zelfs fier op. Want het was een voorbeeld van 'hé, alles klopt!' en voor een keer niet van 'zullen we het eens doén kloppen'. Ik heb alleen nog wat werk aan mijn knoopsgatskills.

Ik veranderde wel iets aan de mouwen. Nadat ik met moeite had uitgevist wat 'lummels' in godsnaam zouden kunnen zijn (zo van die mouwflappen met een knoop dus) besloot ik die er af te laten. In de breedte heeft Liv een 86 nodig maar dan waren de mouwen veel te lang. Dus ik verkleinde de mouwvoering en voorzag de buitenmouwen van een heel brede zoom, zodat ze dit jasje dit voorjaar nog stijlvol kan dragen met omgeslagen mouwen.

En dan nu na de blablabla: de foto's. Helaas had het model geen zin in poseren. En de vader die bij die actie moest assisteren (lees: zorgen dat Liv niet meteen met haar knieën in de modder dook) al evenmin. Dus u moet het doen met een kapstokfoto en een 'oh-wat-is-die-camion-toch-veel-interessanter-dan-mijn-moeke' foto. Maar zoals beloofd: jasje af, daar is de zon! En dat is toch ook al wat.

40 opmerkingen:

  1. ma zo schoon, livke toch! ons stien zag het jasje en vroeg er ook zo eentje! :-)
    hopelijk is die buikbewoner een zusje, dan kan het allemaal nog eens dienen (spreekt uit ervaring)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. waw, heel schoon gelukt!

    En ge zijt niet alleen ze: van de uitleg in de ottobre versta ik ook niet alles ;-)

    misschien nog een geluk dat je het uitstelde van een zomerjas te maken, anders was hij nu misschien al te klein geweest en de zomer is nog niet begonnen.

    Hoera voor omabetty!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh hoe schoon!! dan kan ze gelijk wat onder die mooie jas dragen, de lelijkste sponzen broek, en dan blijft ze gewoon de mooiste! prachtig, ik ben jaloers!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat mooi geworden!
    Nu kan het mooi weer worden (als ik hier nog een heleboel broekjes heb hemaakt dan he, want ik had ook wat wolken besteld..)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh en Ah! Prachtig! Zo knap ook dat je het toch hebt gedaan, een jasje van een patroon hebt gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben jaloers... Maar positief hè :-). Misschien moet ik na mijn 11-jarige univ-carrière (dewelke ik toch grondig beu ben) volgend jaar maar eens naailes gaan volgen. Goed plan!

    Heel tof gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Superschoon!
    Echt zo een prestatie, zo een jaske volledig volgens plan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap! Ik heb die ottobre ook gekocht voor de jas (het patroo), maar heb ondertussen toch maar een zomerjas (of 3...) in de kast hangen voor de Prinses zonder dat er naald en draad aan te pas gekomen zijn. Lijkt me echt té moeilijk zonder omabetty-hulplijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Uw dochter is echt om op te eten!
    Zo lief (dochter & jas)!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Moh sèg, piekfijn én schoon! Das klasse!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Camomille: toch maar wagen hoor! Daarom ben ik er ook zo fier op: Omabetty tekende wel de patroondelen, maar ik maakte het jasje terwijl zij op vakantie is, en tòch is het gelukt. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi stofke en heel mooi resultaat. Als ge mij dan nu kunt uitleggen wat die hand in hand zou moeten betekenen? Ik ben er nog steeds niet uit. En moest de binnenvoering nu vastgemaakt worden aan de buitenvoering of blijven die twee onafhankelijk van mekaar flapperen?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat is het allerschattigste en allerperfectste kleine-meisjes-jasje dat ik al ooit gezien heb! Ik hoop voor u en Liv dat de wolken nog efkes blijven hangen en anders dat het een schoon najaar wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ An: voor die hand in hand draaide ik binnen- en buitenmouw binnenstebuiten en jas en voering recht, zodat de mouwen tussen de voering en de jas zaten. Daarna naaide ik de voering mouw en de buitenmouw met de goede kanten op elkaar, ik denk dat ze dat 'hand in hand' noemen omdat je zo één lange 'buis' krijgt. Als je dan alles in elkaar draait zit de voering binnenin vast aan de zoom van de buitenmouw.
    De voering zit dus vast aan de mouwen en aan het beleg, onderaan de jas hangt ze los en zit er een zoom in.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Maar schoon!! En chapeau dat je aan een jas zonder naailes begint. Ik durf gelijk niet en volg zelfs les!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. oh man ik smelt hier bij elk cute babietje die ik op een blog zie verschijnen maar deze is toch wel supercute ze, dat manteltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. een echt dametje, met jaar zomerjasje...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig, meer kan ik niet zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ooooh! Ma zie eens wat een dametje zeg!!! Echt prachtig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. oh super!!! Dat stofje is ideaal voor Liv! Héél mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw!!! Super mooi! Heb net hetzelfde stofje hier liggen. Ik ga er een jurkje van maken. Onweerstaanbaar vond ik het. Uit welke ottobre komt het patroontje? Misschien ga ik me er ook eens aan wagen. Als ik er nu aan begin geraakt ie mischien wel af als Flore 1 jaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Echt heel erg leuk!! Dat stofje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ooooooh... zo schoon in dat stofke!
    Ik heb die 'lummels' er ook vanaf gelaten. Zag er het nut ook niet van in.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Aangekomen!
    Liv al gezien in het fietsboekje van mobiel21?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. heel erg mooi gedaan! staat echt super schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Joke en Steven:
    Ja! Hoe komen jullie al aan dat boekje, dat is toch nog maar in 'voorontwerp'?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Prachtig. Ik ga in september zeker naailessen volgen...

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!